Erstatter et ikon: Her er den nye Defender

En af de mest ventede bilmodeller i adskillige år er nu blevet officielt præsenteret

Se hvordan den nye Land Rover Defender præsenteres her. Video: Land Rover

Land Rover har været på mærkets måske sværeste opgave nogensinde. De har skullet designe og udvikle en ny udgave af en af bilhistoriens største ikoner, nemlig firehjulstrækkeren Defender.

Tirsdag 10. september har den nye Defender fået verdenspremiere på den internationale biludstilling i Frankfurt, IAA.

Den gamle Defender var elsket af alle fra Hellerup-fruer, over godsejere til FNs udsendte.

Se også: Blasfemi eller fremtiden? Lamborghini får elmotor

Fantastiske egenskaber i terrænet, simpel og effektiv mekanik og et gåpåmod som ingen andre kendetegnede den gamle model.

Det er derfor et kræsent publikum, Land Rover skal ramme med den nye model.

- Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke tynget af den. Dette er en Defender til en ny tidsalder. Dens unikke personlighed fremhæves af den markante silhuet og optimale proportioner, der gør den både yderst attraktiv og seriøst kapabel - en visuelt tiltalende 4x4, der bærer sit design og tekniske integritet med kompromisløst engagement, lyder de store ord fra Gerry McGovern, chefdesigner i Land Rover, i en pressemeddelelse.

Se også: Travlhed hos Ferrari: Præsenterer to nye topløse modeller på samme dag

Offroad-mester
Når man skal nyfortolke en Defender, er der ikke nogen vej uden om at gøre bilen til en habil følgesvend i terrænet. Heldigvis har Land Rover særdeles meget erfaring med at bygge kapable offroadere, og det skinner igennem ved den nye Defender.

Her er luftaffjedring, som kan give en frihøjde på op til 29,2 centimeters højde, reduktionsgearkasse og spær både i centerdifferentialet og på bagakslen.

Som man kender det fra flere andre Land Rover-modeller, er Defender ligeledes udstyret med 'Terrain Response', som kan tilpasse speederrespons, antispin, gearkasse og spær til det terræn, man kører i.

I Defender findes dog også tilføjelsen 'Wade Mode', der som navnet antyder er belejligt, når man skal køre i vand i firehjulstrækkeren. Defender kan klare dybder på op til 90 centimeter.

Vi har samlet et stort galleri, så du kan blive klogere på, hvordan den nye Defender ser ud herunder.

Artiklen fortsætter under galleriet ...

Billedgalleri

1 af 10  Symbolikken i Land Rovers pressebilleder af den nye Defender er til at forstå. Den nye overtager fra den gamle. Foto: Land Rover
2 af 10  Den nye Defender kan selv opdage, når man ikke længere kører i vand, og her sørger elektronikken for at bruge bremserne en smule, så vandet ledes væk, så man kan bremse. Foto: Land Rover
3 af 10  Defender er blevet en højteknologisk bil. Foto: Land Rover
4 af 10  Land Rover har brugt store ressoucer på at udvikle Defender til at kunne klare alverdens offroad-udfordringer. Foto: Land Rover
5 af 10  Det klassiske reservehjul på bagsmækken er der blevet plads til. Foto: Land Rover
6 af 10  Defender har kørt over 1,2 milloner testkilometer. Foto: Land Rover
7 af 10  Selv om designet er helt nyt, er der store henvisninger til den gamle model. Foto: Land Rover
8 af 10  Her ses den lange 110-udgave af Defender. Foto: Land Rover
9 af 10  Den nye Defender kan køre i vanddybder på op til 90 centimeter. Foto: Land Rover
10 af 10  Taget kan bære op til 300 kg vægt, så man kan sove deroppe. Foto: Land Rover

Højteknologisk vogn
Hvor den gamle Defender var udstyret med simpel mekanik, er Land Rover med den nye hoppet over i en helt anden grøft og har stoppet al den teknologi, de har, ind i Defender.

Eksempelvis introducerer mærket en ny Pivi Pro-infotainment-system med 'Software-Over-The-Air'-opdateringer, som betyder, at ejerne kan få opdateret deres elektronik i bilen, uanset hvor de er i verden via online lagring. Bilen er opkoblet med en 100Mbit/min-forbindelse, og den store computer i bilen kan behandle 21.000 beskeder samtidig.

Forskellige motorer
Kræfterne til at drive Defender gennem alt fra Østerbro til Nationalpark Thy kommer fra enten en 200 eller 240-hestekræfter dieselmotor på to liter. Er du mere til benzin, kan du også vælge en 2-liters fire-cylindret motor med 300 hk. Er der behov for flere kræfter, kan du også få en seks-cylindret mild-hybrid benzinmotor med 400 hestekræfter og 550 Nm. Bilen opsamler elektrisk energi, når den bremser.

Den nye bil er blevet testet til den store guldmedalje. 1,2 millioner kilometer har testudgaver af bilen kørt i mange forskellige typer af terræn og temperatuer. 

Den kommer på markedet i Danmark inden sommer 2020, og priserne er ikke officielle endnu.

Se også: Lige så vigtig som Golfen og Boblen: Nu er længe ventet VW endelig her

41 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere