Et drabeligt år: Så skidt står det til i trafikken

Ovenpå flere år med stabilitet i antallet af trafikdræbte blev 2016 et særdeles blodigt år

Nye officielle tal viser, at 2016 blev et usædvanligt blodigt år i trafikken. Foto: Sikker Trafik
Nye officielle tal viser, at 2016 blev et usædvanligt blodigt år i trafikken. Foto: Sikker Trafik

Antallet af trafikdræbte endte sidste år for første gang siden 2011 over 200 dræbte.

Det er en markant stigning set i forhold til 2015, viser nye officielle tal fra Vejdirektoratet, og det er til trods for, at vores biler bliver mere og mere sikre med bedre sikkerhedsudstyr, og at kampagner ofte sætter fokus på, at vi skal køre sikkert i trafikken.

Tidligere på året udgav Vejdirektoratet de foreløbige tal, som fortalte, at 215 personer blev dræbt i trafikken sidste år, men det tal er i de officielle tal, som Vejdirektoratet netop har offentliggjort, nu justeret til 211 dræbte.

211 mistede liv i trafikken i 2016 er en stigning på 19% fra 178 trafikdræbte i 2015. Antallet af alvorligt tilskadekomne er steget fra 1.780 i 2015 til 1.796 i 2016, viser tallene.

Det er en alvorlig udvikling, mener de i Sikker Trafik.

- Det er stærkt bekymrende, at det går den forkerte vej med hensyn til antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken. Ulykkerne rammer hvert år mange familier, og en stor del af de alvorlige trafikulykker kan undgås, hvis der sættes fokus på området, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

- Lageret trænger til oprydning, skriver Clarkson om, hvordan Hammond kan gøre nytte, nu da han er for skadet til at sætte sig bag rattet. Foto: AP Biler - 14. jun. 2017 - kl. 10:17 Jeremy Clarkson joker med Richard Hammonds ulykke

Lang vej til mål
Færdselssikkerhedskommissionen har et mål om, at der i 2020 maksimalt må være 120 trafikdræbte om året i trafikken og maksimalt 1.000 alvorligt tilskadekomne og 1.000 lettere tilskadekomne.

Det ser nu ud til, at det mål bliver mere end svært at nå med den nuværende udvikling.

- Vi skal vende den negative udvikling ved at sætte mere fokus på Færdselssikkerhedskommissionens anbefalinger. Det gælder både i forhold til vejteknik, sikkerhed i bilerne, lovgivning, politikontrol, kampagner og undervisning, siger Mogens Kjærgaard Møller.

- Vi skal fortsat samarbejde om at få bedre trafiksikkerhed, og vi skal sørge for, at trafikanterne tager større ansvar for både sig selv og andre i trafikken, siger han.

Se også: Ny klimavenlig asfalt sparer på benzinen

60 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere