EU-kommissær afsiger dødsdom: 'Dieselbiler er færdige'

Diesel er fortidens teknologi, mener EU-kommissæren for det indre marked, der ser dieselskandalen som en mulighed for at bibeholde Europas plads på bilmarkedet

Dieselskandalen har fået de europæiske bilproducenter til at satse mere på elbiler, mener kommissæren. Foto: Christoph Schmidt/AP/Ritzau Scanpix
Dieselskandalen har fået de europæiske bilproducenter til at satse mere på elbiler, mener kommissæren. Foto: Christoph Schmidt/AP/Ritzau Scanpix

Nogle gange skal gøre ondt, før det gør godt.

Det synes at være EU-kommissær Elzbieta Bienkowskas budskab i et nyligt interview med Bloomberg om dieselskandalen. Bienkowska er kommissær for det indre marked, industri og iværksætteri, og hun mener, at skandalen i sidste ende kan ruste Europa til at bibeholde sin plads i front på det globale bilmarked.

Ondt har det i hvert fald gjort. Siden det tilbage i 2015 kom frem, at den mægtige Volkswagen-koncern havde installeret snydesoftware i sine dieselbiler, der gjorde det muligt for dem at forurene mindre under tests, har skandalen bredt sig til flere andre europæiske producenter.

11 millioner biler er blevet tilbagekaldt og salgstallene for de dieselbiler, som producenterne har kastet milliarder af euro i, er raslet ned.

'Fortidens teknologi'
Folkestemningen har ifølge Elzbieta Bienkowska vendt sig mod det populære brændstof i en sådan grad, at dieselbiler vil forsvinde helt fra forhandlerens hylder om 'flere år'.

- Dieselbiler er færdige. Jeg tror, at de om flere år vil forsvinde helt. Det er fortidens teknologi, siger hun til Bloomberg.

Og det er godt det samme, lader det til. Der skal nemlig ske noget, hvis Europa skal fastholde sin førerposition i et globalt marked, hvor både USA og i særlig grad Kina opruster elbilproduktionen.

Skandalen har ifølge EU-kommissæren skabt en 'gennembrudsmulighed' for den europæiske bilindustri, fordi det har sat 'et dybt aftryk på samfundets forhold til forurening og renere biler'.

- Folk har opdaget, at de aldrig vil få helt rene dieselbiler uden udledning af NOx-gasser, siger Elzbieta Bienkowska til Bloomberg.

Se også: Afvist af Mercedes: Nu indgår Apple samarbejde med udskældt bilgigant

Europæiske batterier
Det betyder også, at producenterne er mere villige til at omstille sig hurtigt. Første initiativ, som EU-kommissionen og den europæiske industri har kastet sig ud i er at få en batteriproduktion i gang.

- Vi skal have de første batterier produceret i Europa, men også hele værdikæden til at ligge her. Det er den type projekt, som en enkelt medlemsstat ikke har råd til, siger Elzbieta Bienkowska.

Også producenterne satser stort på dette mål. Ifølge Bloomberg har Volkswagen investeret 40 milliarder euro i produktion af batterier.

Se også: Danskernes favorit har det svært: Her er de mest populære biler i Europa

264 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere