EU-regler på vej: Aldrig over 130 km/t

En komite i Europa-Parlamentet har godkendt et forslag om indbygget fartkontrol i alle nye biler

Fartkontrollen er en del af en pakke, der også indeholder obligatorisk nødbremse og vejbaneassistent. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Fartkontrollen er en del af en pakke, der også indeholder obligatorisk nødbremse og vejbaneassistent. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Du kører på motorvejen og er netop trukket til venstre for at lave en overhaling.

Speederen får et ekstra tryk, for du vil hurtigt fremad. Men da du runder 130 km/t., aktiveres den indbyggede fartkontrol i din bil.

Først advarer en kvindelig robotstemme dig om, at du overskrider strækningens hastighedsbegrænsning, og så begynder infotainment-skærmen at bippe og blinke. Til sidst overtager en computer styringen og tvinger bilen tilbage på 130 km/t.

Sådan kan fremtiden se ud for bilister i hele Europa – muligvis allerede i 2022.

Grønt lys fra EU-komite
Fredag godkendte en komite i Europa-Parlamentet et forslag om obligatorisk hastighedsbegrænsning i alle nye biler. Det skriver Auto Express.

Det betyder, at forslaget nu skal til afstemning hos de folkevalgte i Europa-Parlamentet. Afstemningen forventes at finde sted i marts.

Bliver forslaget godkendt, skal alle nye biler solgt i EU fra 2022 have indbygget fartkontrol, kaldet Intelligent Speed Assistance (ISA).

Af hensyn til ’offentlighedens accept i introduktionsfasen’ vil systemet til at begynde med indeholde en funktion til at frakoble fartkontrollen – en formulering, der harfået  flere til at mistænke komiteen for at have strammere regler i tanke på den lange bane.

I stedet vil man modtage en advarsel – enten fra en computerstemme eller på en skærm – når man i flere sekunder har overtrådt hastighedsgrænserne på den pågældende strækning.

Se også: Bilister efterlyser: Bildæk skal kunne reagere på vejret

EU: 25.000 liv om året
Ved afstemningen i marts skal medlemmerne af Europa-Parlamentet også tage stilling til andre initiativer, der har til formål at øge sikkerheden for bilister, skriver Autocar.

Pakken, der skal til afstemning, indeholder blandt andet forslag om lovkrav om automatiske nødbremser (AEB), vejbaneassistent, træthedsassistent og indbygget alkometer. Flere af teknologierne er allerede standard i nye bilmodeller, men dog ikke som krav.

Indførelsen af nye sikkerhedsstandarder for personbiler vil nedbringe antallet af kollisioner i trafikken med 30 procent og redde 25.000 liv i løbet af 15 år, skønner EU-komiteen.

Se også: Ny satsning: Går til kamp mod kø efter uheld

931 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere