Får 840 hk: Russere vil genoplive klassisk Mustang med strøm

Elbilen bliver en krydsning mellem en Tesla og en klassisk Mustang anno 1967

Aviar R67 skal bygges i kulfiber og vil angiveligt kunne nå fra 0 til 100 km/t. på 2,2 sekunder. Prisen er endnu ukendt. Illustration: Aviar Motors
Aviar R67 skal bygges i kulfiber og vil angiveligt kunne nå fra 0 til 100 km/t. på 2,2 sekunder. Prisen er endnu ukendt. Illustration: Aviar Motors

Jaguar E-type, Aston Martin DB6 Mk II og nu også Ford Mustang.

En cocktail af teknologisk udvikling og usikker fremtid for fossile brændstoffer har gjort det populært at genoplive klassiske sportsvogne med elmotor og batteri. Den seneste i rækken af virksomheder, der vil sætte en hjertestarter til de aldrende ikoner, er det russiske startup Aviar Motors.

Bilen, man vil føre ind i det nye århundrede, er Fastback-modellen af Ford Mustang. Men ulig Jaguar og Aston Martin er det ikke den originale bil, der skal ombygges.

Nej, Aviar vil bygge en helt ny bil, der minder særdeles meget om en Ford Mustang Fastback fra 1967, men er udstyret med en lang række af den avancerede teknologi, man normalt vil finde i en moderne bil.

Det er her vigtigt at pointere, at Aviar Motors ikke har bygget bilen endnu - ikke engang som prototype. Det offentliggjorte pressemateriale giver heller ikke mange svar på, hvordan Aviar har tænkt sig at nå i mål med det ambitiøse projekt, og de proklamerede specifikationer skal derfor tages med et ordentlig gran salt.

Inspireret af Tesla
Bilen, der er døbt R67, vil ifølge Aviar Motors blive drevet frem af to elektriske motorer, der tilsammen yder 840 hk, og bilen vil angiveligt klare sprinten fra 0 til 100 km/t. på 2,2 sekunder.

Det vil i så fald gøre bilen til en af verdens hurtigste biler fra 0-100 km/t., foran prominente konkurrenter som Bugatti Chiron, McLaren P1 og ikke mindst den hurtigste hingst i Teslas fold, Model S P100D. Den når 100 km/t. på 2,7 sekunder.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Illustration: Aviar Motors
Illustration: Aviar Motors

Illustration: Aviar Motors
Illustration: Aviar Motors

Designstilen fra 1967 er ikke særligt aerodynamisk, men det har Aviar forsøgt at rette op på med en ny forkofanger, diffusere bagerst og slanke sidespejle. R67 har også fået en spoiler, der som i en Audi A7 løfter sig ved motorvejshastighed.

Som mediet Autoblog pointerer, er Aviar R67 i det hele taget en sammensat personlighed. Foruden Fastback-karosseriet og Audi-spoileren er bilen udstyret med dørhåndtag, der som hos Tesla popper ud, når man skal bruge dem.

Iværksætterne har generelt ladet sig inspirere en del af den amerikanske elbilproducent, hvilket bliver særligt tydeligt i kabinen.

Her er man muligvis begyndt med en skitse af Ford-designet fra 1967, men herefter har bilen fået tilført en enorm infotainmentskærm på 17 tommer i midterkonsollen og luftdyser, der minder om dem, man finder i en ny Mercedes-Benz A-Klasse.

Se også: Tre storbyer vinder i retten: Kan forbyde næsten alle dieselbiler

Lyden fra en GT500
Elbiler har det problem til fælles, at andre trafikanter kan have svært ved at høre de støjsvage motorer. Det har de russiske iværksættere dog omgået ved at installere et program i bilen, der kan simulere den originale lyd fra en Ford Mustang GT500 både ude og inde.

På sikkerhedsfronten vil Aviar R67 angiveligt blive udstyret med syv airbags, bakkamera, fartpilot og ikke mindst automatisk nødbremse.

De mange kopierede ideer og design gør bilen fascinerende, men muligvis også svær at realisere. Aviar er da heller ikke helt klar i spyttet, når det kommer til produktionsstart og pris. Under sidstnævnte punkt har iværksætterne på lettere kryptisk facon nøjes med: 'Afhængig af efterspørgsel'

Se også: Genfødsel ved elektricitet: Jaguar sætter strøm til klassiker

37 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere