Ikke siden Anden Verdenskrig er så få mennesker kommet til skade i trafikken i Danmark som i 2017.
Ifølge de nyeste tal fra Vejdirektoratet, som FDM først har beskrevet, kom 3143 danskere til skade i trafikken sidste år. Det er 85 færre end forrige år og ifølge bilistorganisationen tilmed det bedste resultat, siden Danmark var besat af tyskerne.
Også antallet af ulykker med personskade slog angiveligt rekord med 2789 fordelt ud over året. Det er 93 lavere end i 2016.
Men selv om antallet af danskere, der kommer til skade i trafikken er historisk lavt, og det seneste pæne resultat i et fald, der har været i gang siden 2007, så er begejstringen afdæmpet i Vejdirektoratets rapport. For mens udviklingen gik stærkt fra 2007 til 2010, så er kurven fladet ud i løbet af de seneste år.
I 2007 kom 6656 mennesker enten alvorligt eller lettere til skade i trafikken, og det tal var allerede nede på 4153 i 2010. Altså et gennemsnitligt fald på 834 tilskadekomne om året. Siden 2010 er antallet faldet med bare 144 om året.
Flere buler i bilerne
At færre kommer til skade er dog langt fra ensbetydende med, at der også sker færre ulykker. Det forholder sig snarere omvendt.
Siden 2014 er antallet af ulykker faktisk steget fra 10.845 til 11.673 sidste år. Det kan lade sig gøre, fordi flere trafikulukker i dag kun udmønter sig i skader på køretøjet - også kaldet materiel skade. Denne skadestype har de seneste otte år udgjort en stadigt større del af det samlede antal ulykker.
- En forklaring på faldet (i antal ulykker med personskade, red.) kan være, at flere kører i nyere og mere sikre biler, så ulykker, der før ville have medført personskade, nu alene medfører materiel skade. Samtidig arbejdes der løbende på at forbedre vejnettet og gøre det mere trafiksikkert, både for at reducere antallet af ulykker, men også for at begrænse risikoen for at ulykkerne får alvorlige konsekvenser, skriver Vejdirektoratet i sin rapport og tilføjer:
- For eksempel er tiltag som at fjerne faste genstande langs vejene eller at opsætte autoværn og eftergivelige master ikke noget, der forhindrer ulykkerne i at ske, men de har stor betydning for, hvor alvorlige ulykkerne kan blive.
Hullede veje ødelægger pizzaen: Nu ordner stor pizzakæde dem selv
Færre fodgængere mister livet
Antallet af dræbte nåede sidste år ned på 175. Det er det laveste antal siden 2012, hvor 167 mistede livet på de danske veje. 2012 fastholder dermed sin position som året, hvor færrest blev dræbt i trafikken siden 1930, men 2017 er tilpas tæt på til at indtage andenpladsen.
Det gode resultat skyldes blandt andet, at antallet af fodgængere, der blev dræbt i trafikken i 2017, nåede ned på 20 - det laveste tal i 10 år. Også motorcykler klarede sig bedre i statistikken, da antallet af dræbte nåede det laveste niveau siden 2012.
Hos FDM glæder man sig umiddelbart over udviklingen - men tallene er stadig for høje, hvis man spørger juridisk konsulent, Dennis Lange.
- Derfor er det vigtigt, at arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden fortsætter, da vi alle har et ansvar for, at så få som muligt kommer til skade eller bliver dræbt i trafikken, siger han i en pressemeddelelse.
Ny trend breder sig: Her kan du trække en ny bil i automaten