Færre skal dø i trafikken: Så meget vil EU kræve af din bil i 2021

EU-kommissionen har foreslået at gøre 11 sikkerhedssystemer, der i dag ofte skal tilkøbes som ekstraudstyr, obligatorisk i alle nye biler

Automatisk nødbremse er en af de sikkerhedssystemer, som EU-kommissionen vil gøre obligatorisk fra 2021. Foto: ADAC
Automatisk nødbremse er en af de sikkerhedssystemer, som EU-kommissionen vil gøre obligatorisk fra 2021. Foto: ADAC

Bilproducenterne skal skynde sig lidt at få sendt deres biler til kørelærer, hvis det står til EU-kommissionen. I et nyt forslag lægger kommissionen op til, at nye biler inden 2021 skal have lært at bremse automatisk, styre inden for de hvide vejstriber og holde øje med hastighedsgrænsen.

Færdigheder, som mange biler ganske vist allerede mestrer, men forslaget lægger som noget nyt op til at gøre evnerne obligatoriske.

I alt 11 sikkerhedssystemer, som i dag ofte kun tilbydes som ekstraudstyr, skal allerede om tre år være en lige så naturlig del af nye biler som airbags og ABS-bremser er det nu.

Ifølge Auto Express gælder det eksempelvis også en datarecorder, der logger data fra uheld, avancerede sensorer, som holder øje med tegn på træthed bag rattet og flere tiltag, der øger sikkerheden for både passagerer og fodgængere, hvis uheldet er ude.

Ingen trafikdræbte i 2050
Kommissionen vurderer, at de 11 systemer tilsammen vil kunne redde omkring 7300 liv og hindre 38.900 alvorlige kvæstelser mellem 2020 og 2030.

EU har en ambition om, at ingen mennesker må dø i trafikken i 2050. Selv om antallet af dødsfald faldt med 43 procent fra 2005 til 2015, så er udviklingen ifølge Auto Express stagneret siden 2014, og sidste år blev 25.300 mennesker dræbt i trafikken.

Der er derfor brug for at lægge nye redskaber i værktøjskassen, mener kommissionen, der med det nye forslag også ønsker at sætte skub i udviklingen mod førerløse biler.

- 90 procent af alle trafikuheld skyldes menneskelige fejl. De nye obligatoriske sikkerhedssystemer, vi foreslår i dag, vil reducere antallet af uheld og bane vejen for en fremtid, hvor biler vil blive forbundne og førerløse, siger EU-kommissær Elzbieta Bienkowska i en pressemeddelelse.

Et krav om yderligere fire obligatoriske sikkerhedssystemer vil ifølge Auto Express følge 'et par år senere'.

Se også: Porsche mistænkes for at snyde: Må tilbagekalde 60.000 biler

FDM: Bilerne vil blive dyrere
Kommissionen har øremærket cirka 3,3 mia. kroner til blandt andet at øge vejsikkerheden, og forslaget lægger op til at hjælpe medlemslandene med at 'identificere særligt farlige veje'.

Herhjemme ser FDM positivt på EU-kommissionens forslag, selv om det kan blive svært at undgå prisstigninger. 

- Fra Euro NCAP-test og internationale erfaringer og undersøgelser ved vi, at de nye sikkerhedssystemer gør en afgørende forskel. Både for bilisterne, men også for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister. Derfor kan vi kun bifalde, at man fra EU's side nu vil stille krav om mere sikkerhedsudstyr i nye biler, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk til FDM's hjemmeside og tilføjer:

- At gøre sikkerhedsudstyret obligatorisk er den mest effektive måde at udbrede teknologierne til forbrugerne. For danske bilkøbere vil det dog betyde, at bilerne bliver dyrere, da vi i Danmark har en værdibaseret registreringsafgift på nye biler og dermed afgift på sikkerhed. Derfor illustrerer forslaget endnu en gang, hvorfor man bør sænke og omlægge afgifterne. At vi i Danmark har afgifter på sikkerhedsudstyr, giver ingen mening.

Forslaget skal nu behandles i EU-parlamentet og Ministerrådet.

Se også: Glem klip i kørekortet: Her er den mest effektive straf

36 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere