Nogle morgener har man bare mindre tid end andre. Når børnene er svære at få ud af fjerene, madpakkerne ikke er blevet smurt, eller frosten er svær at få af bilruderne, kunne man sommetider drømme om, at familiebussen ude i carporten var lidt hurtigere på fødderne.
For eksempel i stand til at køre de 22 kilometer mellem hjem, børnehave og arbejde på 9.29.84 minutter.
Sådan en bil har den tjekkiske bilproducent Skoda sat sig for at lave, og den næsten færdige bil har nu præsteret den imponerende tid. Det skriver mediet Autocar.
Lanceres til oktober
Det er dog ikke sket på kernefamiliens morgenrute fra Børnehaven Påfuglen til parkeringspladsen ved arbejdspladsen, men på den berømte og berygtede Nürburgring i Tyskland. En krævende racerbane, hvor de etablerede sportsvognsproducenter ynder at teste deres mest hårdtpumptede modeller til grænsen.
For at blive en del af det selskab må man have en rekord. Og tro det eller ej, men sådan en har Skoda nu. For bilen, der tilbagelagde en runde på banen på under 10 minutter, er Skodas 4,7 meter lange SUV til 7 personer, Kodiaq.
Ingen SUV'er med det antal sæder har nogensinde før præsteret lignende. Alfa Romeo sidder dog stadig på rekorden for SUV'er, da den hårdkogte Quadrifoglio-udgave af Stelvio har klaret en runde på bare 7.51.7 minutter.
Den samme bil
Skoda Kodiaq vRS skal efter planen lanceres på bilshowet i Paris senere i år under navnet Skoda Kodiaq vRS. Den bliver dermed den anden bil i Skodas sportslige modelrække efter Octavia vRS.
Den Kodiaq vRS, der blev brugt til rekordforsøget, er ifølge Skoda helt identisk med den færdige bil, og producenten har altså ikke optimeret den yderligere til racerbanen.
Man har dog skiftet den halvstressede familiefar ud med racerkøreren Sabine Smith, der som den eneste kvinde nogensinde har vundet Le Mans 24-timers-løbet to gange og desuden har mere end 30.000 runder på Nürburgring på CV'et som banens såkaldte 'Ring Taxi'-fører.
Nyt nyrestød til bilgigant: Accepterer kæmpebøde på 7,5 mia. kroner
239 dieselheste
Under hjelmen på den hårdkogte Kodiaq ligger en 2 liters dieselmotor med to turboladere, der sender 239 hestekræfter ud til alle fire hjul.
Dertil kommer et adaptivt støddæmpersystem kaldet Dynamic Chassis Control, der også findes på andre af VW-koncernens dyreste biler.
Det gør det ifølge Autocar muligt at vælge forskellige køreindstillinger som eco, comfort, normal og sport. Det er til gengæld usikkert, om det også bliver muligt at sætte den høje SUV op til offroad-kørsel.
Nedtur for Volvo: Svenske familier får ikke lov til at teste selvkørende biler