Farvel til grønt image: Så langt skal elbilen køre, før den slår diesel

Elbiler markedsføres som et grønt alternativ til benzin- og diesel, men det afhænger ifølge en stor tysk undersøgelse af, hvor strømmen kommer fra, og hvor stort et batteri, bilen bruger

Kompakte elbiler bliver hurtigere et grønnere alternativ til diesel end de store elbiler, viser ADAC's undersøgelse. Arkivfoto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
Kompakte elbiler bliver hurtigere et grønnere alternativ til diesel end de store elbiler, viser ADAC's undersøgelse. Arkivfoto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

Elbilen har herhjemme såvel som i udlandet fået en unik status som det køretøj, der skal redde os fra de lurende klimaproblemer og sikre en mere bæredygtig livsstil fremadrettet.

Men bilerne er måske ikke helt så grønne, som vi går og tror. I nogle tilfælde vil du faktisk skulle køre temmelig langt - 14,5 gange rundt om Jorden for at være mere præcis - før du slår taxachaufføren i sin diesel-Mercedes på miljømåleren.

Det viser en ny undersøgelse, som den tyske bilistorganisationen ADAC står bag, og som Ingeniøren er dykket ned i.

Grøn strøm er afgørende
For at lave undersøgelsen har ADAC testet de mest brændstofeffektive biler i flere klasser og beregnet hvor meget CO2, bilerne vil være med til at udlede i hele deres levetid.

CO2-udledningen under alt fra brændstof- og strømproduktion til fabriksproduktionen af bilen, kørsel og genanvendelse er regnet med i den store undersøgelse.

På baggrund af dette er organisationen nået frem til, at elbilernes grønne egenskaber i høj grad afhænger af, hvor strømmen kommer fra og hvor store batterier, bilen kører med.

Gamle tal med stor betydning
Hvis du eksempelvis kører i en større elbil som Tesla Model X, og bilens ladestander er koblet direkte til en vindmølle, vil bilen blive grønnere end en Mercedes E220d dieselbil, når den har rundet 70.000 kørte kilometer.

Det er til at overse, men problemet er bare, at de færreste ladestandere leverer 100 procent grøn energi. I stedet kører de fleste på en blanding af grøn energi og kul, og i det tilfælde vil Teslaen først overhale dieselbilen på CO2-regnskabet efter møjsommelige 580.000 kilometer.

Se også: Kan du gætte mærket? Her er verdens smukkeste bil anno 2018

Der er dog et men. ADAC har brugt tyske tal fra 2013 til at beregne CO2-udledningen for blandet strøm, og det kan ifølge Ingeniøren gøre tallene misvisende, da der i disse år sker store forandringer på energiområdet.

Det er derfor meget sandsynligt, at den blandede strøm er blevet grønnere, end Adac forventer i sit regnestykke.

Komptakte elbiler slår diesel
Det er dog ikke strømmens skyld det hele. Teslaen er udstyret med et meget stort batteri, og produktionen af dette koster også temmelig meget CO2.

Hvis man kører i en kompakt elbil skal man derfor kun køre 57.000 kilometer på blandet strøm, før man sparer CO2 i forhold til en tilsvarende dieselbil. Er strømmen helt ren, sker det allerede ved 23.000 kilometer.

Det får ADAC til at anbefale den kompakte elbil, hvis man skal bruge en bil til mindre ture, men organisationen peger samtidig på, at man ikke kan sige, at én motortype leverer den bedste allround-præstation i alle klasser.

Det skyldes også, at undersøgelsen har fokuseret på motortypernes CO2-forbrug, mens andet udslip som eksempelvis NOx-emissioner ikke er regnet med.

Se også: Verdens største parkeringshus for elbiler ligger under Oslo

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen