FDM anklaget for plagiat af dansk bilfirma

Det danske racerbilsfirma Aquila anklager den danske forbrugerorganisation for at kopiere dele af deres biler. FDM mener ikke, at der er en sag

Her ses bilerne, som det hele drejer sig om. Det er den røde til højre i billedet, som Aquila mener har et kopikarosseri. Foto: Aquila Racing Cars
Her ses bilerne, som det hele drejer sig om. Det er den røde til højre i billedet, som Aquila mener har et kopikarosseri. Foto: Aquila Racing Cars

Det danske firma Aquila Racing Cars anklager i dag forbrugerorganisation FDM for at kopiere dele af deres biler. Især karosseriet til deres bil Aquila Synergy, mener de, er identiske med karosserier, som FDM tilbyder deres brugere.

Aquila mener, at FDM har taget et karosseri, som de tidligere har købt af firmaet, og ud fra den lavet en decideret kopi i Østeuropa. Det fortæller Dan Suenson, der er chef i Aquila Racing Cars.

De har derfor valgt at stævne FDM, da de betragter det som et klart brud på markedsføringsloven.

- På ydersiden af bilen kan man slet ikke se nogen forskel, men når man kigger under bilen, så kan man se, at karosseriet ikke kommer fra os. Bare den måde kanterne er lavet på. Der kan man se, at der er tale om et klokkeklart kopiprodukt, fortæller Dan Suenson til Ekstra Bladet.

FDM: Vi har ret til at vælge leverandør
FDM's divisionschef Henning Pedersen forholder sig overfor Ekstra Bladet til anklagen i et skriftligt svar.

FDM har endnu ikke modtaget en stævning fra Aquila Racing Cars, men hvis den kommer, så mener de selv, at de har en god sag.

- FDM har ingen aftale med Aquila omkring køb af reservedele. I forbindelse med vedligeholdelse af bilerne, har vi fulgt den praksis, der er i andre motorsportsklasser. I øvrigt er der fri konkurrence på valg af leverandør til reservedele, skriver han til Ekstra Bladet.

Han understreger på FDM's vegne som forbrugerorganisation, at det er vigtigt for dem at fastholde retten til det frie værkstedsvalg.

Umulig konkurrence
Dan Suensen mener ikke, at det drejer sig om FDM's ret til frit værkstedsvalg.

- Selvfølgelig har de ret til selv at vælge leverandør af reservedele, der kan købes hos Toyota og lignende, men når det decideret drejer sig om karosseriet, der er designet og udviklet af os, og vi har haft alle udgifter i den forbindelse, så kan de ikke bare stjæle det. For det vil vi jo aldrig kunne konkurrere med, siger Dan Suensen til Ekstra Bladet.

11 kommentarer
Vis kommentarer