FDM om elektrisk hasteaftale: 'Lappeløsning'

Den nye aftale om afgifter på elbiler sikrer ro - men kun for en kort stund, lyder kritikken

Nytårsdag træder den nye aftale om elbiler i kraft - og forlænger dermed den nuværende aftale om afgiftsfritagelse for elbiler under 400.000 kroner. Foto: Casper Dalhoff
Nytårsdag træder den nye aftale om elbiler i kraft - og forlænger dermed den nuværende aftale om afgiftsfritagelse for elbiler under 400.000 kroner. Foto: Casper Dalhoff

Positivt, at politikerne tager hånd om et akut problem.

Negativt, at der er tale om ’en lappeløsning, som kun virker her og nu’.

Sådan siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i FDM, om den politiske aftale, der er indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti, og som blev endelig vedtaget torsdag.

Aftalen betyder, at elbiler under 400.000 kroner i det nye år stadig skal betale 20 procent af registreringsafgiften, mens det i 2020 hæves til 40 procent. Oveni det vil der i 2019 blive indført et bundfradrag på 40.000 kroner, som stiger til 77.500 kroner i 2020.

I praksis betyder det, at afgiften går i nul, og derfor er den nye aftale reelt en forlængelse af den nuværende aftale om afgiftsfritagelse for elbiler.

- Det er ikke noget, der får antallet af nul- og lavemissionsbiler til at eksplodere, lyder det fra Ilyas Dogru på FDM’s hjemmeside.

Se også: Brutal racermotor, men: Kan kun køre 100.000 kilometer

Vil give 1000 nye elbiler
Bilejernes organisation havde håbet på en ny politisk retning for afgifterne på elbiler, hvor man i stedet for at tage udgangspunkt i bilernes værdi tager udgangspunkt i sikkerhed, teknik og miljøbelastning.

Da skæringspunktet i den nye aftale er sat ved 400.000 kroner, skal premium-modeller som Tesla, Jaguar I-Pace og Audi e-tron de kommende år betale mere i registreringsafgift, om end mindre end ikke-elektroniske biler.

Ifølge FDM vil ’registreringsafgiften for langt de fleste pluginhybrider på det danske marked være lav de næste to år’.

På forhånd var der lagt op til en bred aftale med deltagelse af partier fra oppositionen, men det nåede politikerne altså ikke i mål med.Skatteminister Karsten Lauritzen (V) udtalte tidligere i december, at den nye aftale vil give omkring 1000 nye elbiler de kommende to år.

- Men det handler ikke så meget om antal. Der er langt op til det mål, vi har. Det handler mere om at få ro, sagde han til Ritzau.

Se også: Dieselgate fortsætter: Den første delstat sagsøger VW

21 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere