FDM: Privatbilen kommer til at spille en mindre rolle i fremtiden

Bilejernes organisation, FDM, vil komme trængsel og miljøbelastning til livs ved at fremme samkørsel

Sammen med Aarhus Kommune og GoMore har FDM udviklet appen MaaS, der skal gøre det mere attraktivt at køre sammen. Foto: Stine Rasmussen
Sammen med Aarhus Kommune og GoMore har FDM udviklet appen MaaS, der skal gøre det mere attraktivt at køre sammen. Foto: Stine Rasmussen

'En form for smart elektronisk tommelfinger’.

Det er, hvad FDM vil have, at danskerne skal til at give hinanden.

Organisationen, der repræsenterer danske bilejere, er gået ind i et samarbejde med blandt andet Aarhus Kommune og samkørselstjenesten GoMore om at udvikle en app, kaldet MaaS. Den udkommer om to måneder og skal gøre det mere attraktivt for danskere at give hinanden et lift – mod betaling, selvfølgelig.

FDM er ellers kendt for at forsvare danskernes ret til at eje egen private bil. Nu reagerer organisationen imidlertid på den deleøkonomiske tankegang, der vinder indpas blandt danskerne, ved at lade privatbilisme og andre former for transport smelte sammen.

- Vi ser ind i en fremtid, hvor privatbilen spiller en knap så stor rolle som tidligere, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM, til Jyllands-Posten.

Han fortsætter:

- Hvor det for især de unge er vigtigere at have adgang til en bil end at eje en. Og når de selvkørende biler kommer om nogle år, så giver det ikke rigtig mening at være bilejer mere.

I første omgang er appen tiltænkt Aarhus og 11 omegnskommuner, som man skal kunne pendle mellem ved hjælp af appen.

Der skal lovændringer til
Mere konkret forestiller FDM sig, at danskerne i fremtiden i langt højere grad end i dag vil hive deres smartphone op af lommen, når de skal fra A til B. Den mulighed eksisterer naturligvis allerede, men udgør kun en promille af den samlede kørsel på vejene.

Gevinsten hermed er blandt andet, at det reducerer trængsel og miljøbelastning, ligesom deletankegangen kan virke som erstatning for de mange busser, der ifølge bilejernes organisation kører tomme rundt flere steder i landet.

Grundlæggende handler idéen om at få flere mennesker ind i de enkelte biler.

FDM foreslår blandt andet, at man inspireret af reglerne for udlejning af sommerhuse laver en model, hvor man må tjene 40.000 kroner om året uden at betale skat på samkørsel.

Se også: Hård kritik af Skat og politiet: For mange bilvrag på de danske veje

Ønsketænkning og varm luft
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, der også er blevet interviewet til artiklen i Jyllands-Posten, foreslår, at man laver forsøg med særlige motorvejsbaner, hvor der kun må køre biler med mere end én person – noget, der i dag findes i USA.

Og så er der dem, som mener, at den megen snak om samkørsel som fremtidens transportform ikke er andet end ’ønsketænkning og varm luft’. Det er tilfældet med Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet.

- Jeg tror simpelthen ikke, at der er ret mange, der gider have det besvær, det giver at køre sammen med andre, konstaterer Mogens Fosgerau over for Jyllands-Posten.

Se også: Uber vil være dieselfri: Indbyggerne i denne europæiske storby skal betale

119 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere