FDM: Tag hånd om den her type skader

Danske bilister kan blive bedre til at vedligeholde en bestemt type skade løbende, så de undgår problemer med garantien

Selv små rustskader skal behandles med det samme. Ellers kan de udvikle sig, lyder det fra FDM. Foto: Anders Berner
Selv små rustskader skal behandles med det samme. Ellers kan de udvikle sig, lyder det fra FDM. Foto: Anders Berner

I går skrev vi om, hvordan mange bilister overraskes over, at den rustgaranti, der følger med fra bilfabrikantens side, kun gælder for rusttæring indefra.

Det er en mønster, som FDM genkender med overraskede bilejere.

De opfordrer samtidig danske bilister til at blive  bedre til at passe på deres bil.

- Det meste rust, som vi ser, og som vores medlemmer ser, er udefrakommende. Det skuffer mange, når deres bil rammes af rustangreb, og de ikke kan få det dækket af garantien. Men mange af skaderne har ikke spor med selve bilen at gøre, men mere med bilens almindelige vedligeholdelse, siger Jørgen Jørgensen, seniortekniker hos FDM.

Han opfordrer bilisterne til at tage hånd om selv de små rustskader.

Både fordi de kan udvikle sig til at blive meget værre, men også fordi de faktisk kan være dækket af bilens lakgaranti, hvis man henvender sig til bilfabrikanten inden for de tre år, en lakgaranti typisk dækker.

- Hvad der starter som en lille rustplet, som man ikke lige tager aktion på, kan i løbet af et par år udvikle sig til noget mere alvorligt. Og så kan det også være for sent at få skaden dækket af bilens lakgaranti, siger Jørgen Jørgensen.

Hold øje med de små skader
Så selv om noget ikke ser alvorligt ud, kan det godt betale sig at behandle skaden med det samme – også selv hvis det bare er et stenslag.

- Man skal holde øje med pladesamlinger, området omkring en lygte, rudelister og sådan. Skader, der kan se meget beskedne ud, men som man skal få gjort noget ved, siger Jørgen Jørgensen.

Se også: Bilerne ud af byen: Denne hovedstad indfører nye skrappe regler

Det bedste, man kan gøre, er at holde bilen ren og bruge lakforsegling på den.

- Det handler om at gøre bilen så modstandsdygtig som mulig. Og så at få gjort noget ved et stenslag eller lignende ved at købe en lakstift i bilens farve og lukke skaden på den måde, siger Jørgen Jørgensen.

Han forklarer også, at biler som udgangspunkt har godt af yderligere rustbeskyttelse, hvor man f.eks. beskytter hulrum i undervognen.

Men den slags rustbeskyttelse beskytter ikke mod lakskader fra stenslag eller lignende.

Derfor er den almindelige vedligeholdelse afgørende.

Se også: Har du købt ny bil? Din fabriksgaranti dækker måske slet ikke det, du tror

4 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere