Fem typiske fejl du laver ved parallelparkering

Det burde være nemt nok at parallelparkere, men mange laver stadig disse fejl, når de skal mase sig ind på plads

I Paris er der kamp om pladsen. Foto: Mai-britt Petersen/Polfoto
I Paris er der kamp om pladsen. Foto: Mai-britt Petersen/Polfoto
Følg Biler

Den er frygtet af køreskoleelever, den skræmmer mange af dem, der sjældent kører i byerne, og den kan efterlade dig - eller ejeren af en anden parkeret bil - med en ny, fin bule.

Hvis du hører til den gruppe, der kun sjældent har brug for at parallelparkere, så kan det godt vise sig at være en udfordring at komme godt og sikkert på plads.

Men det bør slet ikke være så svært, hvis man husker ikke at lave disse meget almindelige fem fejl:

1. Der er ikke nok plads
Det kan være irriterende, hvis man må køre rundt længe for at lede efter en parkeringsplads, og man så endelig finder et enkelt lille hul.

Men selv om det lyder fuldstændigt indlysende, så er det let at undervurdere længden på ens bil og overvurdere størrelsen på pladsen.

Og det kan både blive pinligt og dyrt, hvis man bliver for optimistisk og må give op – eller endnu værre efterlader sin egen ellers en andens bil med en bule eller et mærke.

2. Du starter parkeringen forkert
En klassisk fejl ved parallelparkering er, at man ikke kører langt nok op på siden af den bil, som man vil holde bagved.

Hvis man ikke kommer langt nok op, kan det vise sig at være nærmest umuligt at komme ind.

Man skal køre langt nok frem til, at bagenden på ens egen bil er lige ud for bagenden på den parkerede bil. Gerne lidt længere, sådan at man har plads at bevæge sig på, når man skal til at bakke ind på pladsen.

3. Vrider hjulene tilbage på plads
En anden klassisk fejl er, at man drejer på rattet, når man holder, hvor man skal, for at få hjulene til at pege fremad.

Da der i størstedelen af danske biler er servostyring, så vil det også være nemt at gøre, men det kan være en fejl.

Når man holder stille, så er det svært at bedømme, hvilken vinkel dine hjul står i, og det kan gøre det svært at komme ud af parkeringen igen, når du kommer tilbage.

Hvis du derimod lader dem stå i deres sidste position, så er du nærmest allerede klar til at køre igen.

Efter dødsulykke: Nu ændrer Tesla omdiskuteret autopilot  

4. Du kommer ikke langt nok ind
Det er let at komme til at holde for langt fra kantstenen, når man har fået vredet sig ind på en meget smal plads.

Selv om du selvfølgelig ikke skal holde oppe på kantstenen, så kan det være et problem, hvis du ikke holder lige så langt inde, som de andre parkerede biler på gaden.

Det kan især være farligt for dit sidespejl, hvis gaden er smal og gennemkørende bilister ikke opdager, at du holder længere ude. Sørg også for, at du holder parallelt med kantstenen, så bilens bagende ikke stikker lidt ud.

Det siger sig selv, men holder du midt ude på vejen, kan du forvente en p-afgift. Det samme gælder, hvis du kommer for langt ind og holder delvist oppe på kantstenen.

5. Husk at være opmærksom på trafikken
Det kan blive farligt, hvis du er for koncentreret om at parkere og glemmer at holde øje med den generelle trafik.

Så husk at holde øje med, om der pludselig kommer en gennemkørende bil, inden du drejer.

Af samme årsag er det også vigtigt, at du grundigt markerer med bilens lys, at du har tænkt dig at påbegynde parkeringen, så andre bilister ved, hvad du laver.

Er du en god nok bilist? Sådan undgår du ulykker  

Ubegrænset Sport
Ekstra Bladet
Så løber du aldrig tør
79
,-
/md.

Mere fra Ekstra Bladet+

Støjberg er dansk politiks nye protest-dronning

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind