Forleden offentliggjorde Vejdirektoratet ulykkestal for 2019, og her fremgik det, at 199 personer mistede livet i trafikken mod 171 i 2018. Antallet af alvorligt tilskadekomne faldt med to procent fra 1862 i 2018 til 1822 i 2019.
For Råder for Sikker Trafik er ulykkestallene bekymrende læsning, da er sket en stigning i antallet af dræbte på 16 procent i trafikken fra 2018 til 2019, og reduktionen i antallet af alvorligt tilskadekomne næsten ikke er til at få øje på.
Det skriver Rådet for Sikker Trafik i en pressemeddelelse.
Her mener de, at trafiksikkerheden bør have større fokus, hvis ulykkestallene skal ned.
- Ser man på ulykkestallene over de sidste fem år, så er der god grund til at blive bekymret på flere områder. I den periode har 22 procent flere fodgængere mistet livet eller er kommet alvorligt til skade i trafikken. Blandt cyklisterne er ulykkestallene steget med 13 procent, og blandt motorcyklisterne er der tale om en stigning i antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne på 6 procent. I samme periode er det kun lykkes at reducere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne bilister med 1 procent, siger Jesper Hemmingsen, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Disse trafikanter står ofte bag spiritusulykker med høj promille
Øget fokus
Færdselssikkerhedskommissionen har tidligere fastsat en målsætning om, at der i 2020 ikke må blive dræbt mere end 120 personer i trafikken, men som det ser ud lige er der lange udsigter til, at den målsætningen realiseres.
Hvis det skal lykkes at få antallet af dræbte og tilskadekomne ned, så kræver det øget fokus og prioritering på området, mener Rådet for Sikker Trafik.
Statistikkerne afslører, at ni ud af ti trafikulykker skyldes vores adfærd. Det kan f.eks. være uopmærksomhed, for høj fart, spritkørsel og lignende.
- Det er vigtigt, at Færdselssikkerhedskommissionen tager førertrøjen på og sætter kursen, så alle arbejder i samme retning og sætter koordineret ind på de områder, hvor ulykkerne sker. Det er vigtigt, at både adfærden påvirkes, kontrollen øges og at der fortsat arbejdes på at skabe sikre veje og køretøjer, hvis vi skal have færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Det er Færdselssikkerhedskommissionen tidligere lykkes med, og det kan den gøre igen, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
I Færdselssikkerhedskommissionen har den nye formand, Andreas Steenberg fra Radikale Venstre, og næstformand, Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, begge meldt ud, at trafiksikkerhedsarbejdet skal prioriteres, når der skal laves en ny handlingsplan for, hvordan vi får antallet af trafikulykker ned i Danmark.