Flyt 50 meter og spar 15.000 kr. i parkering: - Røveri ved højlys dag

Debatten om priserne på parkering i København blusser op

I Flensborg må man kæmpe om p-pladserne, så nu har kvinderne deres egne (Video: Flensborg Avis)

- Det nærmer sig røveri ved højlys dag, at man skal betale over 1.100 kroner hver måned. By og Havn, som er 95% ejet af kommunen, har de facto monopol på parkering i Nordhavn, og jeg synes, de misbruger monopolet med de her priser, siger Jacob Næsager fra Konservative i Københavns Borgerrepræsentation, til Ekstra Bladet.

Han langer ud efter de priser, som beboere skal betale for at få lov at benytte By og Havns parkeringspladser- og huse i flere bydele i København - blandt andet Nordhavn og Ørestad.

By og Havn er et udviklingsselskab, som ejes af Københavns Kommune med 95 procent og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet med 5 procent, og selskabets formål er at udvikle arealerne i Ørestad og i Københavns Havn samt at stå for havnedriften i Københavns Havn.

Eksempelvis koster det hver måned 1.141 kroner at få lov at parkere sin bil i Århusgadekvarteret i Københavns Nordhavn, hvis man er beboer. På Marmormolen koster en beboerlicens 1.295 kroner om måneden. Årligt skal beboere på Marmormolen altså sammenlagt betale 15.540 for retten til at bruge områdets parkeringspladser- og huse.

Køb ikke en andelsbolig uden at søge rådgivning, lyder eksperternes besked. Foto: Henning Hjorth Tips og guides Før du køber: Her er fælderne ved andelsboligen

Meget billigere få meter væk
Til sammenligning skal man kun bevæge sig få meter fra Marmormolen og over på den anden side af Kalkbrænderihavnsgade for at finde en noget lavere pris. Her skal beboere på Østerbro betale en årlig pris på mellem 100 og 1.150 for at få lov til at parkere deres bil alt efter dens energiklasse.

En besparelse, der årligt løber op i mellem 14.390 og 15.440 kroner, og det er altså den store forskel og høje pris, som flere partier i Københavns Borgerrepræsentation finder urimelig.

- Når kommunen via By og Havn har monopol på parkering, så synes jeg, det grænser til det umoralske at tage så højt et beløb for parkering, siger Jacob Næsager til Ekstra Bladet.

Derfor vil de Konservative og Venstre på torsdag d. 21. juni forsøge at få Københavns Borgerrepræsentation til at presse By og Havn til at sænke parkeringspriserne i Ørestad og Nordhavn.

(Artiklen fortsætter under billedet)

I det grønne område er det nogle steder 15.000 kroner billigere om året at parkere end det røde område. Fotoillustration: kk.dk
I det grønne område er det nogle steder 15.000 kroner billigere om året at parkere end det røde område. Fotoillustration: kk.dk
 

- Det er rimeligt
Hos By og Havn, som ejer parkeringspladserne i Københavns Nordhavn, forklarer man den  månedlige pris på mellem 1.100 og 1.300 kroner med omkostninger.

- I stedet for at hver bygherre etablerer sine egne parkeringsanlæg - f.eks. i kælderen under ejendommen, har By & Havn valgt at etablere fælles parkeringsanlæg, siger Carsten Boll, økonomidirektør i By & Havn, til Ekstra Bladet.

- Prisen for parkering i By & Havns anlæg skal dække vores omkostninger både ved etablering af anlægget samt ved drift, vedligehold, administration samt til ejendomsskatter. En enkelt parkeringsplads koster typisk 140.000 - 150.000 kroner at etablere, mens de løbende udgifter ligger i niveauet 4.000 kr. pr. plads. I det lys finder vi, at der er tale om en rimelig pris for at benytte vores parkeringsanlæg, siger han.

Se også: 18-årig hamrede ind i bil med 130 km/t: Jeg blev blændet af solen

- Dybt asocialt
Men den køber man ikke i Konservative.

- Overborgmesteren i København har tidligere advaret mod, at Nordhavn ender som rigmandsenklaver, hvor kun de rigeste har råd til at bo, og det mener jeg, at han selv medvirker til at skabe her, fordi det ikke er mange familier, der har råd til at give over 1.100 kroner hver måned for at parkere deres bil, siger Jacob Næsager.

- Det er dybt asocialt, siger han.

I 2015 havde By og Havn et nettooverskud på parkeringsaktiviteter i bl.a. Ørestad og Nordhavn på cirka 40 millioner kroner, og man forventer, det stiger til 70 millioner kroner i 2019, har Københavns Kommunes overborgmester tidligere oplyst.

- Det overskud vil jeg gerne have sat ned til 0 kroner, for jeg mener ikke, at man skal tjene på parkeringen, siger Jacob Næsager.

Se også: Brug sommervarmen til at rustsikre din bil

- De blander pærer og bananer
Hos Socialdemokratiet i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune kan man ikke forstå kritikken fra Venstre og Konservative.

- De blander pærer og bananer. Dem, der køber boliger i resten af København, betaler for parkeringspladserne, når de køber deres bolig. I Ørestad og Nordhavn har boligkøbere fået deres nye bolig til en lavere pris til gengæld for, at de så skal betale en højere pris for at få lov at parkere i p-husene. Boligernes parkering er noget, private selv skal betale. Det er reguleret i lovgivningen, siger overborgmesterens partifælle Jacob Hougaard, ordfører for blandt andet parkeringsområdet for Socialdemokratiet i Københavns Kommune, til Ekstra Bladet.

- Alternativet havde været, at skatteyderne i resten af Københavns Kommune skulle betale for, at beboere i Nordhavn og Ørestad kunne parkere billigere, og det ved jeg ikke, hvor fair det er. Så jeg mener ikke, at argumentationen fra Konservative holder. Hvis ikke der var fælles p-huse, skulle der have været etableret p-kældre under hver boligblok i de her boligområder, og så skulle boligkøberne have betalt ekstra for at købe deres nye boliger - også dem, der slet ikke ejer en bil, siger han.

Hvad siger du? Er prisforskellen rimelig?

Du kan let spare tusindvis af kroner ved at spare på strømmen og samtidig skifte el-selskab. Foto: Polfoto Tips og guides Undgå el-chok: Sådan sparer du både strøm og penge

Der kan være mange penge at spare ved at kigge en ekstra gang på den låneaftale, du får tilbudt af din bank, når du skal købe bolig. Foto: Lærke Posselt Tips og guides Banktip: Gør som Veronica og spar 1000 kroner om måneden

107 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere