Folkets nye flagskib lover luksus på første klasse

VW spiller med musklerne i den nye Touareg, der er en rullende fremvisning af vilde teknologiske løsninger og luksus

Den nye Volkswagen vil kunne fås med en lang liste af ekstraudstyr, der gør bilen utrolig eksklusiv. Foto: Volkswagen
Den nye Volkswagen vil kunne fås med en lang liste af ekstraudstyr, der gør bilen utrolig eksklusiv. Foto: Volkswagen

God plads, masser af teknologi og ikke mindst frihøjde. Det lader til at være opskriften på succes i bilbranchen i disse år, og den netop lancerede Touareg - som Volkswagen har udråbt til mærkets high tech flagskib - er ingen undtagelse.

Faktisk går Volkswagen efter at 'sætte nye standarder for luksus SUV'er' med den nye Touareg, og at dømme efter billeder og offentliggjorte detaljer er der da heller ikke meget Type 2 hippiebus over folkets nye flagskib.

Den nye Touareg er baseret på samme platform som Porsche Cayenne, Bentley Bentayga og Lamborghini Urus og er vokset 44 mm i bredden og 77 mm i længden sammenlignet med den tidligere generation.

Spækket med teknologi
Det betyder blandt andet bedre plads i kabinen, der med et par hurtige krydser på ekstraudstyrslisten kan spækkes med teknologi.

Volkswagen introducerer eksempelvis det såkaldte 'Innovision Cockpit' i Touareg. Det dækker over en infotainmentskærm i midterkonsollen, der med sine 15 tommer er større end de fleste bærbare computere i dag, samt digital instrumentering.

Meningen er, at eksempelvis klimaanlæg, sædevarme og massage skal betjenes via skærmen sammen med navigation og lignende, og det betyder et farvel til en betydelig andel af de knapper, man er vant til at se på midterkonsollen.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

På ydersiden ligner Karlmann King en bil, der kan køre gennem lava, men bilen er i virkeligheden en superluksuriøs limousine. Foto: IAT/karlmannking.com Biler - 22. mar. 2018 - kl. 19:21 Se historisk dyr firehjulstrækker give den gas i ørkenen

Fortsætter, når asfalten stopper
Hvis man beslutter sig for at gøre sine 68'er forældre kunsten efter og kører på camping i den nye Volkswagen, så kan man glæde sig over dens evner, når asfaltvejen stopper.

Bilen har ulig sin forfader firehjulstræk, flere forskellige køreprogrammer, et centerdifferentiale, der kan fordele motorkraften forskelligt mellem akslerne og det såkaldte 4MOTION Active Control system, der selv tilpasser alle assistentsystemer til den konkrete kørselssituation.

Skal man have gasblus og soveplads skal man op i en VW California, men ryglænet på Touaregs bagsæder kan justeres med 21 grader, og de kan også skydes 16cm længere tilbage, så man får ekstra benplads.

Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Luftaffjedring og V6-diesel
Bilen kan som noget nyt udstyres med firehjulsstyring, hvor alle fire hjul drejes på samme tid. Hvis bilen kører under 37 km/t. styrer baghjulene i modsat retning af forhjulene, mens de ved hastigheder over 37 km/t. styrer i samme retning som forhjulene.

Hvor det ene skal gøre bilen mere manøvredygtig, skal det andet give øget stabilitet, når man eksempelvis overhaler.

Undervognen kan desuden udstyres med aktiv luftaffjedring, der kan hæve og sænke bilen, alt efter om man kører offroad- eller motorvejskørsel. Og hvis eventyret en dag bare går til Bilka, så er der også et særligt 'Loading'-niveau, der sænker bilen 50 mm, så det bliver lettere at læsse bæreposerne ind i bagagerummet på 810 liter.

Se også: Ikonisk tysk flugtbil synger på sidste vers

Touareg vil til at begynde med kunne fås med to V6 dieselmotorer på enten 231 eller 286 hk. Senere på året kommer også en benzinmotor på 340 hk, og kan man vente til 2019 følger her en V8-motor på 421 hestekræfter.

Prisen for den nye Touareg er endnu ikke offentliggjort, men den tidligere generation havde ifølge FDM en startpris på lidt over 1 million kroner. Hvis man drømmer om VW's nye flagskib er der således ikke andet at gøre, end at begynde at spare op inden lanceringen til sommer. Som Shubidua formulerede det i 1983:

'Nu må jeg leve af torskerogn, til jeg får råd til en folkevogn'.

25 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere