For hård til Bond

Aston Martin har altid været James Bonds foretrukne mærke – nu bygger firmaet specialudgave, som passer bedre til køredragt end habit

Den specielle GT3 er hård og trækker på know how fra Aston Martin's racerafdeling. (Foto: PR)
Den specielle GT3 er hård og trækker på know how fra Aston Martin's racerafdeling. (Foto: PR)

Vi kender alle Aston Martin som James Bonds foretrukne firmabil, men færre er måske klar over, at det engelske firma har deltaget i Le Mans siden 1931. Det giver en masse erfaring, og den har de nu proppet i en særlig eksklusiv model, døbt Vantage GT3. Den vil kun blive bygget i 100 eksemplarer, og den ligner noget, der kan køre direkte ind på Mulsanne-langsiden på Le Mans, og derfor er det nok heller ikke lige den bil, Mr. Bond ville tage til cocktailparty.

Aston Martin Vantage GT3 - ikke for tøsedrenge. (Foto: PR)
Aston Martin Vantage GT3 - ikke for tøsedrenge. (Foto: PR)

Racerinspireret

100 er også præcis det antal kilo, som GT3 har tabt, takket være mange dele i kulfiber, som motorhjelmen, dørkarme og tag. Ruderne er skiftet ud, så de nu er i plastik, og batteriet er et litium-ion racerbatteri. Selvom der er skåret i vægten, er den stadig høj. Aston Martin regner med at, GT3 stadig vejer fedladne 1.565 kg.

Se også: Her er verdens vildeste politiflåde

Takket være en seriøs omgang vinger og spoilere i kulfiber, ligner GT3 til gengæld den ægte varer. Der er både en seriøs hækvinge og en front-splitter, som giver bedre downforce, til gavn for vejgreb og stabilitet ved høj fart.

Hård som et bræt
En af grundene til, at James Bond nok ikke ville sætte pris på at bruge GT3 på en date, er, at den er hård som et bræt. Til gengæld kan GT3 køre om hjørner i vanvittig fart takket være superklistrede Michelin Pilot Super Sport dæk, og som noget særligt har GT3 også fået bredere sporvidde.

Se også: Aston Martin bygger unik bil til ny Bond-film

Den 6-liters V12'er er til hverdag et mekanisk kunstværk, men i GT3 har den fået både magnesium indsugningsmanifold, kardanrør i magnesium, og så er hele udstødningen i titanium. Alt i alt er der nu 600 hk, og formentlig en lyd der slår samtlige Bond-soundtracks. 

1 af 5 GT3 har seriøse spoilere, som giver ekstra downforce. (Foto: PR)
2 af 5 12 cylindre, som hver har en slagvolume på 0,5 liter, placeret i et V - måske den mest optimale motorkonstruktion overhovedet. I alt er der 600 hk. (Foto: PR)
3 af 5 Michelin står for dækkene, som klistrer godt til vejen. (Foto: PR)
4 af 5 Hele udstødningen er udført i titanium. (Foto: PR)
5 af 5 Den specielle GT3 er hård og trækker på know how fra Aston Martin's racerafdeling. (Foto: PR)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere