Forbundet med livsfare: Reddere skal uddannes i elbilulykker

Der er store forskelle på, hvordan man skal håndtere en forulykket el- eller hybridbil i forhold til en traditionel bil

Reddere fra dansk autohjælp skal klædes på til den potentielt livsfarlige opgave at håndtere elbiler, som har været involveret i ulykker. Foto: SOS Dansk Autohjælp
Reddere fra dansk autohjælp skal klædes på til den potentielt livsfarlige opgave at håndtere elbiler, som har været involveret i ulykker. Foto: SOS Dansk Autohjælp

Når reddere rykker ud til forulykkede elbiler, er risikoen og situationen en ganske anden i forhold til, når de skal assistere ved ulykker med mere traditionelle biler. I værste fald kan det være forbundet med livsfare, hvis man ikke er grundigt uddannet i sikkerhedshåndtering af el- og hybridbiler.

Derfor har SOS International nu sendt første hold af deres autoreddere på uddannelse i sikkerhedshåndtering af elbiler.

Se også: Edderkop overraskede kvindelig bilist: Bilen er ikke set siden

Det oplyser SOS International på sin hjemmeside.

Farlig opgave
Faren ved at skulle håndtere en forulykket el- eller hybridbil er til at få øje på.

En elbil kan efter et færdselsuheld have fritlagte ledninger, ligesom der er spændinger på op til 400 volt. Batteriet kan bryde i brand, og et brændende batteri er særdeles vanskeligt at slukke, mens der også kan være stor fare for elektriske stød.

- Det er vigtigt for os, at sikkerheden for vores reddere er i orden. Derfor uddanner vi nu vores vejhjælpsnetværk, så vi sikrer, at redderne ved, hvordan de skal forholde sig, når der er mange volt involveret, siger Hans Erik Hansen, netværkschef i SOS International, til hjemmesiden.

Samtlige cirka 400 danske reddere skal med uddannelsen certificeres i forsvarlig sikkerhedshåndtering af el- og hybridbiler.

Stigende behov
I takt med at flere danskere køber el- eller hybridbiler, hvor batteriteknologien er en del af bilens opbygning, vil det øge relevansen for, at redderne kender til de forskellige bilmodeller, lyder det fra SOS International.

- Uddannelsen er en del af vores generelle kompetenceudvikling af redderne, og vi ser det som en naturlig konsekvens af den udvikling, vi ser på det danske bilmarked, hvor stadig flere bilister vælger de miljøvenlige biler, siger landedirektør Jan Bøjstrup Christensen, SOS International.

På uddannelsen lærer deltagerne at vurdere de sikkerhedsmæssige aspekter samt at anvende sikkerhedsværktøjer og personlige værnemidler korrekt ved eldrevne og hybride køretøjer.

Se også: Nu kan lastbiler lade op under kørslen i Tyskland

78 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere