Du kender det måske: Efter timevis på motorvejen mod feriedestinationen er du og familien endt i en endeløs kø, det steger i bilen, børnene er utålmodige og konen mopset over, at du ikke tog den afkørsel, hun foreslog.
Midt i dette firehjulede feriehelvede kommer de så, de læderklædte motorcyklister, der ubekymret kan trille frem mellem vejbanerne, som om der her var en selvstændig bane særligt tiltænkt netop motorcykler.
Tricket er udbredt, men også farligt, fordi motorcyklisterne risikerer, at en bilist trækker ud og rammer dem under et vejbaneskift. Det vil Ford dog gerne gøre noget ved. Ifølge det svenske medie ViBilägare har bilproducenten ansøgt om patent på et assistensystem til sine biler, som kan opdage motorcyklerne, før det er for sent.
- I mange overbelastede byområder som San Francisco eller London overhaler motorcyklister ofte langsomtkørende eller stillestående biler i trafikken ved at køre mellem vejbanerne. Denne kørsel er meget farlig, da det er svært for bilister at opfange kørslen, især når vejbanerne fletter sammen, skriver Ford i sin patentansøgning og tilføjer:
- Systemer og metoder beskrevet heri giver en forbedret mulighed for at se motorcyklister eller andre køretøjer, der kører mellem vejbanerne.
Prisen for at få ordnet bilens aircondition er eksploderet
Tiltænkt selvkørende biler
Fords system, der er en slags udvidet blindvinkel-assistent, bruger et bagudvendt kamera og sensorer til at opfange, om noget nærmer sig mellem vejbanerne.
Hvis det er tilfældet, skal systemet angiveligt både kunne give en alarm og om nødvendigt tage kontrol over bilen og styre den tilbage i sin bane.
Ifølge patentansøgningen er det særligt en selvkørende bils vejskift, systemet skal kunne tage kontrol over. Først og fremmest er der altså lagt op til, at assistentsystemet skal være en del af Fords fremtidige selvkørende biler. Og faktisk er det i Fords øjne nødvendigt, hvis bilerne skal kunne køre helt selvstændigt.
- Selv for fremtidens selvkørende biler, der måske har indbygget 360-graders sensorer, vil det være udfordrende at identificere hurtigtkørende objekter som motorcykler, der skifter vejbane i høj hastighed. Denne udfordring vil dermed skabe problemer for det overordnede sensorsystem og algoritmerne, skriver Ford.
Det fremgår ikke, hvor langt Ford er med at udvikle systemet, men ifølge ViBilägare ender vi måske også med at se det i almindelige biler. Volvo tilbyder allerede et lignende system, der kan opfange elge, så markedet for de særlige systemer er der i hvert fald.