Gemt i syv år: Splinterny bil fra lukket svensk fabrik sat til salg

Hvis man har drømt om at købe en Saab fra ny, er det måske sidste chance

En fabriksny Saab 9-3 SportCombi er dukket op hos en italiensk forhandler syv år efter, at Saab gik konkurs. Foto: Flickr/Rémi (SAABLOG-IN)
En fabriksny Saab 9-3 SportCombi er dukket op hos en italiensk forhandler syv år efter, at Saab gik konkurs. Foto: Flickr/Rémi (SAABLOG-IN)

Den Saab 9-3 SportCombi stationcar, der for nylig er blevet sat til salg hos en italiensk forhandler, ligner måske nok mange andre typiske familiebiler - men ved nærmere eftersyn står det klart, at den er meget mere end det.

Bilen er ifølge forhandleren, Zanetti Omero & C. Snc, en af de sidste Saab-modeller, der er bygget på fabrikken i svenske Trollhättan og muligvis også den sidste fabriksnye Saab 9-3, man vil kunne købe i almindelig handel.

I 2011 gik den svenske producent nemlig konkurs. og der er derfor efterhånden langt imellem eksemplarer som denne, der aldrig er blevet solgt og kun har 90 kilometer på tælleren.

Kilometerstanden gør i sig selv bilen speciel, men det er det blå logo på fronten, der for alvor får affektionsværdien til at stige. Og har fået flere internationale motormedier, herunder Carscoops, til at skrive om den.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Saab 9-3 blev produceret fra 1998 og frem til producentens konkurs. Foto: Saab/AP/Ritzau Scanpix
Saab 9-3 blev produceret fra 1998 og frem til producentens konkurs. Foto: Saab/AP/Ritzau Scanpix

Turboladet familiebil
Saab, der startede ud som et knopskud hos flyproducenten af samme navn i 1940'erne, udviklede sig hurtigt til lidt af et kultmærke. Den svenske bilproducent blev især kendt for altid at gå sine egne veje og lade form følge funktion.

En af de sidste aftapninger af denne filosofi var 9-3. Modellen, der nu er sat til salg i Italien, er en forholdsvis fornuftig udgave med en firecylindret dieselmotor på 1,9 liter, der yder 130 hestekræfter. Motoren er dog udstyret med turbolader, som er en af Saabs vigtigste signaturretter.

Selv om Saab ikke var først til at tilføje en turbolader til sine motorer, tilskrives producenten ofte æren for at udbrede teknologien. De svenske bilbyggere har således udviklet en stor del af den teknologi, der stadig bruges i turboladede motorer i dag.

Se også: Teslas lille 'billigbil' er endelig på vej til Danmark

Samlerobjekt in spe
I kabinen på den fabriksnye Saab 9-3 SportCombi finder man flere, men mindre væsentlige Saab-kendetegn som tændingslåsen i midterkonsollen og luftdyserne på toppen af instrumentbordet.

Historien melder ikke noget om, hvorfor den italienske forhandler, der tidligere har specialiseret sig i Saab, har ventet syv år på at sælge bilen.

Ifølge mediet The Drive er bilen ikke prissat meget højere end nyprisen, selv om den efterhånden er et samlerobjekt. Den fabriksnye Saab 9-3 koster således 31.000 euro, hvilket svarer til cirka 231.000 kroner.

Se også: Rasende bilister amok på aarhusianske p-vagter

122 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere