Genialt! Mand genoplader sin Tesla ved at bugsere den

Til hans overraskelse viste metoden sig at være særdeles effektiv

Det lykkedes ejeren af en Tesla Model 3 at regenerere nok strøm til at køre 12,8 mil (20,6 kilometer). Foto: David Zalubowski/AP/Ritzau Scanpix
Det lykkedes ejeren af en Tesla Model 3 at regenerere nok strøm til at køre 12,8 mil (20,6 kilometer). Foto: David Zalubowski/AP/Ritzau Scanpix

Hvad gør man, hvis man løber tør for strøm i sin Tesla Model 3 under en køretur?

Man bugserer den da bare!

Jo, det er faktisk en mulig løsning. Og hvis alle forhold er i orden – mildt vejr, fladt terræn og få stop – er det tilmed en overraskende effektiv måde at oplade bilens batteri.

Det demonstrerer amerikanske Matt Shumaker fra YouTube-kanalen Tech Forum i en video, der i skrivende stund har haft 43.000 visninger.

Testet i de helt rette forhold
Videoen begynder med, at Matt Shumaker kører sin Tesla Model 3 (der stadig ikke kan fås herhjemme, men for længst er blevet introduceret i USA) til et villakvarter, der er fladt og formet som en spisebønne, og hvor man kan køre i cirkler helt uden at bremse.

Her møder han sin søn, der sidder klar til at bugsere i sin Ford C-Max hybridbil.

Sønnen trækker faderens bil nøjagtig én mil, mens man via en skærm i Tesla’en kan følge med i, hvordan strømforbruget i elbilen går i minus, og der langsomt, men sikkert genereres energi til batteriet.

Opladningsaktionen foretages i en hastighed på 18-22 mil/t., hvilket svarer til 28-35 km/t., og efterfølgende sætter Matt Shumaker sig for at teste, hvor langt Tesla’en kan køre ovenpå den ene mils bugsering.

Resultat langt over forventningerne
Og her er det, at metoden overrasker særdeles positivt. 12,8 mil viser Tesla Model 3 sig at kunne køre (i samme økonomiske tempo, 28-35 km/t, og i det stille nabolag på flad vej og uden at bruge bremsen) på den energi, der blev generet.

- Det var en helt fantastisk test! Wauw, tallene er langt over, hvad jeg havde regnet med, siger Matt Shumaker i videoen.

Og hvordan virker metoden så, undrer du dig måske? Ligesom de fleste andre elbiler, så gør Tesla Model 3 brug af det, man kalder 'regenerative bremser’ – en kraftig motorbremse, der slår til før de traditionelle bremser og gør bilen i stand til at opsamle energi til batteriet ved nedbremsning. Det er denne motorbremse, der bliver sat på arbejde under testen.

Samtidig skal det nævnes, at bilen var tændt, mens bugseringen fandt sted, samt at den netop var blevet opdateret med den nyeste software.

Se også: Igen? Audi har haft endnu en katastrofemåned

Tesla: Det er da kreativt
Meningen med regenerative bremser er på ingen måde, at man skal oplade sin elbil ved at få den bugseret. Men uforvarende tillader den altså, at man gør det sådan, og i teorien kan man lade den fuldt op på den måde, skriver Jalopnik.

Samme medie har henvendt sig til Tesla for at høre, hvad de tænker om metoden.

Ifølge artiklen kalder Tesla bugseringen for en ’kreativ, men ikke særlig praktisk’ måde at oplade bilens batteri. Som en Facebook-bruger foreslår i kommentarsporet til artiklen, vil man kunne købe to eksemplarer af Model 3 og skiftevis bruge den ene til at oplade den anden.

Men en sådan strategi lader altså ikke til at indgå i Tesla’s fremtidsplaner.

Se også: Merkel vil have BMW til at betale for VWs snyd

79 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere