Gigant tilbagekalder 127.000 biler: Hundredvis solgt i Danmark

Tysklands transportmyndigheder har opdaget software i Audis nye biler, der kan bruges til svindel. Derfor vil transportmyndighederne nu tilbagekalde 127.000 biler. Det kan komme til at berøre flere hundrede danske Audi-ejere

Audi er havnet i nye problemer med deres software, og en ny krise kan være under opsejling. Audi fortæller, at det i Danmark berører 370 biler (Foto: PR-Foto)
Audi er havnet i nye problemer med deres software, og en ny krise kan være under opsejling. Audi fortæller, at det i Danmark berører 370 biler (Foto: PR-Foto)

Emissions-skandalen fra tyske Volkswagen fortsætter med at genere alverdens bilejere.

Nu er den så gal igen og denne gang er det 127.000 biler fra den tyske bilproducent Audi, der er kommet i søgelyset for at indeholde software, der manipulerer og fusker med emmisionsdataen.

Derfor har de tyske transportmyndigheder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA red.) beordret, at Audi skal tilbagekalde tusindvis af diselmodeller.

Der er ifølge Reuters tale om dieslmotorer i modellerne A4, A5, A6, A7 og A8, Q5 og Q7.

Afventer i Danmark
Audi Danmark oplyser nu til Ekstra Bladet, at ud af de 127.000 biler, der er blevet afsløret i at fuske med emmisionsdataen er 370 biler blevet solgt til danske kunder.

- Der er endnu ikke taget stilling til, om de danske biler bliver en del af tilbagekaldelsesaktionen eller en serviceaktion, siger Brit Stellinger pressechef i Audi Danmark.

Hun oplyser, at det nu er de danske myndigheders opgave at træffe beslutning om, hvorvidt disse biler skal tilbagekaldes.

- De danske bilejere skal ikke være nervøse for, om de skal gøre noget aktivt. Vælger myndighederne at bilerne skal tilbagekaldes, vil ejerne blive kontaktet. Ellers vil bilernes software blive opdateret næste gang, de skal serviceres på et af vores værksteder, siger Brit Stellinger.

Ingen omkostninger
Hun forsikrer, det ikke vil komme til at koste bilejerne en krone.

- Kan bilejerne se frem til en lånebil, mens i retter fejlen i deres køretøjer?

- Det tager ikke særligt lang tid og kan klares på et dansk værksted. Vi har endnu ikke taget stilling til, hvordan vi vil håndtere sagen. Vi venter på en afklaring først, siger pressechefen.

Angiveligt er softwaren den samme, som blev fundet i forbindelse med emissionsvindel-skandalen i 2015, hvor Volkswagen havnede i store problemer.

Ifølge Ingeniøren bundede skandalen i, at softwaren registrerer, når bilen bliver udsat for laboratoriets test, mens systemet bliver slået fra igen, når bilen kører på vejen.

25 kommentarer
Vis kommentarer