Glem betalingsringe: Her overvejer man nu højteknologisk alternativ

Norges stigende antal betalingsringe er upopulære, og både eksperter og politikere undersøger nu mulighederne for at udskifte dem med en mere moderne løsning

Betalingsringene bruges til at mindske forureningen i en lang række norske byer, og indtægterne går til infrastrukturprojekter. Arkivfoto: Lise Aserud/AP
Betalingsringene bruges til at mindske forureningen i en lang række norske byer, og indtægterne går til infrastrukturprojekter. Arkivfoto: Lise Aserud/AP

Betal for at køre ind i byen eller bliv overvåget.

Begge dele har længe været varme politiske kartofler i Danmark, men ikke desto mindre er det de to valgmuligheder, politikerne i Norge i øjeblikket vægter for og imod. Her har man allerede et stort net af betalingsringe om en række byer, men det er en løsning, der bliver mere og mere upopulær.

Det har fået flere partier til at foreslå at erstatte ringene med en vejafgift. Og nu har det norske datatilsyn så givet grønt lys til en ny form for afgift, der ved hjælp af satellitbaseret overvågning af hver enkelt bil lader bilisterne betale for antallet af kilometer, de kører.

I den anledning inviterede politikerne i Stortinget til en åben høring tirsdag, hvor både eksperter og interesseorganisationer talte varmt om det nye alternativ.

Det skriver Berlingske, der citerer norske Aftenposten.

Vrede nordmænd grupperer sig
Norge bruger betalingsringene til at mindske forureningen i byerne og betale for infrastrukturprojekter. Samtidig bliver de brugt som et incitament for at skifte til en elbil, da denne biltype får store rabatter ved passage gennem betalingsanlæggene.

Det er dog også en af grundene til, at løsningen er blevet så upopulær. I kritikernes øjne er det en forskelsbehandlende afgift, og ifølge Berlingske er vrede nordmænd begyndt at gruppere sig i protestgrupper på sociale medier. Alene gruppen 'Nei til mer bompenger' har i skrivende stund knap 54.000 medlemmer.

I lighed med de nye danske stærekasser er betalingsanlæggene også blevet udsat for hærværk og sågar ildspåsættelse.

Blandt modstanderne får den nye løsning en lunken modtagelse. I Facebook-gruppen 'Bomfritt Norge' skriver man, at 'det vil være det samme, som vi allerede har'.

- Det er et uretfærdigt og diskriminerende gebyr ligesom i dag. Vi må ikke lade os narre af disse luskede forslag, vi sidder ikke længere stille og tager imod. Nu skubber vi tilbage, og det skal kunne mærkes i løbet af foråret. NOK ER NOK, skriver gruppen i et opslag.

Se også: Audi i nye vanskeligheder: Har ikke nok biler

Norge kan gå forrest
Ifølge Berlingske er det endnu uklart, om den satellitbaserede vejafgift helt kan erstatte betalingsringene. Men spørger man direktøren for det norske datatilsyn, Bjørn Erik Thon, giver den nye teknologi store muligheder.

- Norge har forudsætningerne for at tage en international lederrolle, siger han til Aftenposten.

Datatilsynet vurderer, at det er muligt at lave satellitovervågning af de norske bilister på en måde, så man kan indsamle nøjagtige data om køretøj, kørsel og kilometer, uden at det går ud over persondatasikkerheden.

- Ja, vi mener at udfordringen mellem vejafgift og privatliv kan løses. Der er allerede lanceret interessante tekniske løsninger på et nyt vejafgiftsystem, som tager hånd om de udfordringer, der er knyttet til beskyttelse privatlivet, siger Bjørn Erik Thon ifølge Dagbladet til Aftenposten.

Se også: Fabrikker kan ikke følge med: Bilkøbere må vente på el- og hybridbiler

56 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Anders Zacho
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen