Glemt i 62 år: Nu vil Jaguar bygge Le Mans-racer igen

Jaguar har genoptaget produktionen af den legendariske D-type fra 1955

Jaguar D-type vandt Le Man tre gange mellem 1955-1957, men blev hurtigt taget ud af produktion igen. Foto: Jaguar
Jaguar D-type vandt Le Man tre gange mellem 1955-1957, men blev hurtigt taget ud af produktion igen. Foto: Jaguar

Efter 62 år i glemmebogen skal de sidste 25 Jaguar D-type racerbiler bygges. Jaguar er angiveligt kommet i tanke om, at man tilbage i 1955 lovede at bygge 100 styk af den smukke bil – og kun fik bygget 75.

Det er ellers ikke fordi, Jaguar D-type ikke gjorde opmærksom på sig selv tilbage i midten af 1950'erne. Bilen vandt Le Mans 24-timers løbene mellem 1955-1957, havde en sekscylindret XK motor og en markant finne bag føreren, der fik Jaguaren til at ligne et lavtgående jagerfly.

Alligevel stoppede Jaguar produktionen efter de tre store sejre. Dels fordi bilproducenten trak sig fra de store løb, og dels på grund af en brand på Brown Lane fabrikken i 1957, hvor 9 Jaguar XKSS - efterfølgeren til D-type, som var tiltænkt offentlig vej - gik til.

Biler - 31. jan. 2018 - kl. 21:36 Så hurtig er en racerbil: Starter næsten et minut senere - og vinder alligevel

Siden har mange forsøgt at kopiere den ikoniske racerbil, men Jaguar forsikrer, at hobbybilbyggere nu godt kan lægge skærebrændere og skruetrækkere fra sig hjemme i skurene.

Bygges efter originale tegninger
Eksperterne hos den engelske bilproducent har fået adgang til de originale tegninger, så man er sikker på, at de nye biler bliver helt identiske med de oprindelige versioner. Bilerne skal også bygges hos Jaguar Land Rover Classic Works i Warwickshire lidt uden for Birmingham.

 - Jaguar D-type er en af de mest ikoniske og smukkeste racerbiler produceret nogensinde med en enestående historie i verdens hårdeste motorløb. Og den er lige så spektakulær i dag som dengang, siger Tim Hannig, der er chef for Jaguar Land Rover Classic, i en pressemeddelelse.

Se også: I 2025 køber du din nye bil helt online

De 25 biler bliver produceret i to udgaver: Den oprindelige 'shortnose'-udgave fra 1955 og 'longnose'-udgaven fra året efter. Begge udgaver var oprindeligt tiltænkt racerbanen, og sådan bliver det også med de nye biler. De kommende ejere får derfor heller ikke mulighed for at vise bilerne frem på offentlig vej.

Hertil skal man i stedet have fat i en XKSS model. Jaguar byggede sidste år 9 nye udgaver af bilerne, der brændte tilbage i 1957, og solgte dem for 1 million pund per styk. Denne gang vil Jaguar dog ikke ud med, hvad de nybyggede D-type racebiler skal koste. Men man er velkommen til at ringe til fabrikken, hvis man er interesseret, forlyder det.

Den første prototype er allerede bygget, og den debuterer denne weekend på Salon Retromobile show i Paris.

1 af 7 Foto: Jaguar
2 af 7 Foto: Jaguar
3 af 7 Foto: Jaguar
4 af 7 Foto: Jaguar
5 af 7 Foto: Jaguar
6 af 7 Foto: Jaguar
7 af 7 Jaguar D-type vandt Le Man tre gange mellem 1955-1957, men blev hurtigt taget ud af produktion igen. Foto: Jaguar
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen