Så går den ikke længere... De snefyldte måneder er forbi, og det lune forårsvejr har indtaget landet, og dermed er det tid til endnu en tur på værkstedet og få skiftet vinterdækkene ud med sommerdæk.
Sådan lyder rådet fra organisationen 'Dækbranchen i Danmark'.
Selvom en vældig del af den danske befolkning, som drøner rundt i biler, allerede har haft den firehjulede nede på værkstedet, så oplever formanden for Dækimportørforeningen, Kenneth Saust, stadig hvert år folk, der kører videre på vinterdæk i sommermånederne.
- Ved den årlige dæktælling i midten af juni måned kan vi hvert år konstatere, at cirka 18 procent af bilisterne stadig har vinterdæk på, selv om det er stærkt uhensigtsmæssigt. Vinterdæk er alt for bløde til sommervarme veje, og det betyder reduceret vejgreb i sving, længere bremselængde og større dækslid, end hvis man kørte på sommerdæk, slår Kenneth Saust fast i en pressemeddelelse.
Sverige vil straffe fartsyndere med flere faldlemme på motorvejen
Helårsdæk er ikke lige så sikre
Mange dækimportører tilbyder helårsdæk, hvilket for travle og stressede danskere kan være en fordel, da de så både slipper for udgifterne og besværet med opbevaringen af dækkene samt de to årlige besøg på værkstedet.
Ifølge Kenneth Saust skal man dog passe på med de famøse helårsdæk, da flere udenlandske dæktest foretaget af blandt andet bilistorganisationen ADAC og tidsskriftet Auto, Motor und Sport, hver gang viser, at helårsdæk hverken er de bedste om sommeren eller vinteren.
- Helårsdæk er et anvendeligt kompromis. Den bedste løsning er dog fortsat at køre på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren, siger dækimportørernes formand.
Han mener derfor, at det både sikkerhedsmæssigt og økonomisk er langt bedre at køre på det til årstiden passende dæk. Og det gælder også de mange nye SUV-biler, som nu er den mest solgte biltype i Danmark.
- SUV-biler har ofte firehjulstræk, højere frihøjde og er mere terrængående end almindelige personbiler. Derfor mener mange SUV-ejere, at de trygt kan køre videre på vinterdækkene. Men det er ikke en god løsning. SUV-biler har nøjagtigt lige så stort behov for sommerdæk, når de kører på varme sommerveje, som alle andre biler, vurderer Kenneth Saust.
Myndighederne finder fejl på fejl: Nu må Tesla bremse sine leveringer