Hård konkurrence: Hurtigladere til elbiler breder sig

E.ON har netop åbnet sin første ladestation med hurtigladere i Tyskland, og konkurrencen om at møde fremtidens behov er allerede i gang

Energiselskabet E.ON har netop åbnet sin første ladestation med 150 kW ladere i Geiselwind nord for Nürnberg. Foto: E.ON
Energiselskabet E.ON har netop åbnet sin første ladestation med 150 kW ladere i Geiselwind nord for Nürnberg. Foto: E.ON

730 kilometer. Så langt er der fra Ionity hurtigladeren i Aabenraa til E.ON's ladestation med hurtigladere i Geiselwind, Tyskland.

Det er endnu lidt for langt til, at nutidens elbiler kan køre fra den ene til den anden på én opladning, men de to nyåbnede stationer udgør også kun fortroppen i den hær af hurtigladere, som er på vej.

Energiselskabet E.ON og danske Clever vil opstille hurtige ladestationer med 120 til 180 kilometers afstand på hele det europæiske motorvejsnet. Det inkluderer også Danmark, hvor Clever står for opførelsen, og selskabets første hurtigladestationer åbner i Fredericia og ved Knudshoved senere i år.

Nogenlunde samme ambition har Ionity. Her går man ifølge det tyske medie Motor-Talk efter at opsætte 400 ladestandere i 24 lande inden 2020, og 100 til 150 af disse skal angiveligt være sat op allerede inden året er omme.

Jo højere kW, jo hurtigere opladning
Konkurrencen om at fylde motorvejsnettet med hurtige lademuligheder er med andre ord i fuld gang, selv om ingen elbiler på nuværende tidspunkt kan bruge de mange kW, som stationerne tilbyder.

Ionitys ladere kan lade med 350 kW, mens E.ON's nye station i øjeblikket klarer 150 kW. Jo højere kW, laderen kan sende ind i batteriet, jo hurtigere går det at oplade bilen. En 150 kW-ladestander kan derfor i teorien give strøm til 100 kilometer på omkring 8 minutter.

Og med en 350 kW-ladestander vil det ifølge Motor-Talk tage mellem 15 og 20 minutter at få 400 kilometers rækkevidde på batteriet.

Teslas modeller er i øjeblikket de elbiler, der kommer tættest på at kunne lade med 150 kW. Bilerne kan tage 120 kW, når de vel at mærke lades på Teslas egne Supercharger-stationer.

Se også: Analyse: Så stor er forskellen på lån til populære biler

Bilproducenter står bag Ionity
Flere bilproducenter er dog ved at færdiggøre det, der bliver kaldt 'næste generation' inden for elbiler. Audi har eksempelvis reklameret med, at producentens kommende E-tron elbil kan udnytte det fulde potentiale i 150 kW-laderne og fylde batteriet helt op på en halv time.

Det samme bliver angiveligt muligt i den kommende Mercedes-Benz EQC. Begge biler forventes at blive lanceret til efteråret, og så kan der hurtigt blive rift om hurtigladerne.

Det er måske også en del af forklaringen på, hvorfor Ionity har så travlt med at bygge ladestationer. Både Audi og Mercedes-Benz står nemlig bag selskabet sammen med BMW, Porsche og Ford.

Den tyske transportmyndighed, KBA, vil ikke længere tolerere, at nogle dieselbiler fortsat kører rundt med VW-koncernens snydesoftware. Foto: Jens Dresling Biler - 17. aug. 2018 - kl. 20:18 Tyske myndigheder: Få snydesoftwaren fjernet, eller vi klipper pladerne

73 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere