Siden den første Land Rover rullede ud fra fabrikken i Solihull ved Birmingham i 1948, er de store firehjulstrækkere blevet et symbol på britisk bilproduktion.
Land Rover Defender var i mange år blandt Dronning Elizabeth 2.'s favoritkøretøjer, når hun selv skulle sidde bag rattet, og for nylig har hertugen af Cambridge, Prins William, også opgraderet med en Land Rover Discovery.
Men lige netop Discovery er ikke britisk ret meget længere. Jaguar Land Rover-koncernen har nemlig besluttet at flytte hele produktionen af den store bil fra fabrikken i Solihull til Slovakiet. Det skriver Bloomberg.
Discovery får dermed samme hjemsted som tre af sine artsfæller, for luksus-SUV'erne Audi Q7, Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg bygges også i Slovakiet.
En ny fabriksplatform
På fabrikken i Solihull skal der i stedet gøres plads til det, Bloomberg kalder 'en ny fabriksplatform'. Den skal ifølge anonyme kilder tæt på beslutningsprocessen gøre det muligt at bygge såvel elektriske som benzin- og dieseldrevne biler på det britiske samlebånd.
Fabriksopdateringen, der ifølge mediets oplysninger kommer til at koste flere hundrede millioner pund, sker angiveligt som et led i, at alle koncernens biler fra 2020 skal have en mere eller mindre avanceret form for elektrisk drivlinje.
Før arbejdet med at opdatere fabrikken kan gå i gang, skal Discovery-produktionen dog først flyttes, og derfor vil bilmodellen allerede fra begyndelsen af 2019 blive bygget på en ny fabrik i Slovakiet.
Hyundai vil lade dig købe kaffe og bestille mad fra bilen
Solihull skal bygge topmodeller
Planerne om at flytte dele af Discovery-produktionen har været undervejs siden 2016, men det er først nu, det er blevet besluttet at flytte hele produktionen til den nye fabrik.
Det betyder også, at mange af fabriksarbejderne i Solihull snart står uden job i en periode.
- Beslutningen om at flytte Land Rover Discovery til Slovakiet og det potentielle tab af ansatte i Storbritannien har været hård, men den er en del af vores langsigtede produktionsstrategi hen imod at forandre vores forretning globalt, siger en talsmand fra Jaguar Land Rover ifølge Bloomberg.
Når den nye platform er på plads i Solihull, skal fabrikken lægge samlebånd til de nye generationer af Range Rover og Range Rover Sport. Det er dog endnu ikke blevet bekræftet, om de to topmodeller til den tid vil kunne fås i fuldt-elektriske varianter.
Begge modeller kan allerede i dag fås med en hybridmotor, der kombinerer den traditionelle forbrændingsmotor med en mindre elmotor.
James Bonds bil kan blive din: Men der skal mere end håndører på bordet