Har brugt denne bildel i over 80 år: Nu ryger den i graven

Morgan siger farvel til deres traditionelle chassis i stål

Her ses den sidste Morgan, der vil blive bygge med chassis i stål. Foto: Morgan
Her ses den sidste Morgan, der vil blive bygge med chassis i stål. Foto: Morgan

Siden 1936 har den britiske sportsvognsproducent Morgan bygget biler på samme måde - med en traditionel chassisramme i stål, men nu er det slut.

Morgan har nemlig bygget det sidste eksemplar på den vis, og fremover vil sportsvognene fra Morgan alle være udstyret med det aluminium 'CX-Generation'-chassis, som blev introduceret i modellen Plus Six i 2019.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Dette har været grundlaget i en Morgan i mere end otte årtier, men nu er det slut. Foto: Morgan
Dette har været grundlaget i en Morgan i mere end otte årtier, men nu er det slut. Foto: Morgan

Det oplyser Morgan Motor i en pressemeddelelse.

Den sidste Morgan med chassis i stål er dermed blevet produceret, og det blev monteret i en særlig jubilæumsudgave af Morgan Plus 4 med tilnavnet '70th Edition', som blev købt af en loyal Morgen-kunde.

- Stål-chassiset har været en fundamental del af Morgans produktion i over otte årtier beliggende under overfladerne på nogle af de mest succesfulde biler i firmaets historie, siger Steve Morris, adm. direktør i Morgan Motor Company, i pressemeddelelsen.

- Dens unikke charme er elsket af mange, og faktisk er efterspørgslen efter stål-chassis-biler stadig stor. Men med introduktionen af vores CX-Generation platform, som understreger vores revolutionerende nye biler, er tiden kommet til at sige farvel til stål-chassiet, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Til venstre kan man se det nye CX-Generation chassis og til højre det gamle stål-chassis, der nu udgår. Foto: Morgan
Til venstre kan man se det nye CX-Generation chassis og til højre det gamle stål-chassis, der nu udgår. Foto: Morgan
 

Se også: Ikke bare en ny 'Chelsea-traktor'

Ikonisk motor
At Morgan nu ikke længere vil blive bygget med chassisramme i stål er ikke den eneste nyhed fra det britiske, der potentielt kan gøre ondt for bilentusiaster.

Som Ekstra Bladet fortalte for nyligt har Bentley nemlig lagt den ikonisk 6,75-liters V8-motor i graven.

I over 60 år producerede Bentley den ikoniske 6,75-liters store V8 motor, hvorfor det var den V8-motor, der blev produceret i længst tid. Men nu er det slut, for Bentley har bygget det sidste eksemplar af den store otte-cylindrede motor.

Se også: 78-årige Henry har købt McLaren med 720 hk: - Man lever kun én gang

41 kommentarer
Vis kommentarer