Har du bemærket det? Våd vinter har krævet mere salt på vejene

Når der er fugt i luften, er det ekstra vigtigt, melder Vejdirektoratet

Det er ekstra vigtigt at sprede salt på vejene, når der er meget fugt i luften, og temperaturen ligger omkring nul grader. Foto: Gorm Olesen/Ritzau Scanpix
Det er ekstra vigtigt at sprede salt på vejene, når der er meget fugt i luften, og temperaturen ligger omkring nul grader. Foto: Gorm Olesen/Ritzau Scanpix

Selv om vinteren indtil videre har været mild og våd, betyder det ikke, at Vejdirektoratets saltbiler har holdt stille i garagen.

Tværtimod.

Netop når der er fugt i luften, og temperaturen ligger og vugger lige omkring frysepunktet, er det ekstra vigtigt at salte mod frysende våde vejbaner. Og det har Vejdirektoratet da også gjort.

- Vores tal viser, at vi indtil videre i denne vinter faktisk har brugt lidt mere salt, end vi plejer at gøre på en normal gennemsnitsvinter, siger områdechef Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet.

- Det skyldes, at det kolde og fugtige vejr kræver en stor indsats mod rim og is på kørebanen. Mange trafikanter tror måske, at vores vintertjeneste nærmest kan holde fri, så længe dagstemperaturen holder sig på den rette side af frysepunktet, men det er langt fra tilfældet. Vi er nødt til at være aktive med saltbilerne for at holde vejene sikre og farbare til glæde for bilisterne, siger hun.

Biler - 19. jan. 2018 - kl. 22:04 Så galt kan det gå: 'Derfor skal du altid tjekke dine spejle'

Ofte om natten
Selve opgaven med at bekæmpe vinteren på de danske veje ligger hos Vejdirektoratets vintertjeneste i Aalborg.

Her sidder medarbejdere og overvåger statsvejnettet og temperaturudviklingen i døgndrift.

Og når der med stor sandsynlighed er udsigt til rim eller frysende våde vejbaner, bliver de vognmænd, der salter vejene for Vejdirektoratet, sendt på gaden med deres saltspredere.

Udkaldene til saltsprederne sker som oftest om natten eller i de tidlige morgentimer, så vejene kan være sikre og farbare for morgentrafikanterne. Men der bliver naturligvis også saltet i løbet af dagen, hvis vejret kræver det.

- Vores mål er at forstyrre trafikken mindst muligt, siger Charlotte Vithen.

- Derfor prøver vi at få saltet vejene, inden morgenpendlerne for alvor dukker op, så de store saltbiler ikke fylder på vejene. Og derfor er vores arbejde usynligt for de fleste af trafikanterne, siger hun.

Salt

Samlet set har Vejdirektoratets saltbiler ved midten af januar brugt 26.555 tons salt i denne vinter. Det er godt 6 procent mere end på dette tidspunkt i en gennemsnitlig vinter.

Saltbilerne er indtil videre blevet aktiveret i det, der svarer til 47 landsdækkende udkald, hvilket også er en smule over normalen.

Eftersom et landsdækkende udkald sender omkring 130 saltbiler på gaderne, så betyder det, at Vejdirektoratet havde 3.400 enkeltture med saltspredere ude at køre i december måned.

Kilde: Vejdirektoratet

Se også: Derfor skal du bede værkstederne overholde reglerne

5 kommentarer
Vis kommentarer