Har du talt med din bil i dag? Ny A-klasse vil gerne lære dig at kende

Mercedes' mindste har fået vokseværk, kunstig intelligens og sikkerhedssystemer fra storebror

Det er svært at undgå. Hvedebrødsdagene er bag jer, det er blevet hverdag, vinter og mørkt, og pludselig sker der ikke noget, når du sætter tænding på. Du kommer måske til at bande eller sige noget dumt, men fortryder hurtigt og prøver at gøre det godt igen med søde ord og lette strøg over instrumentbordet. For I skulle jo gerne forblive gode venner, du og din gamle bil.

Det særlige bånd mellem bil og bilist, når kilometertælleren er tøffet 8-10 gange rundt om jorden, vil Mercedes-Benz gerne have, at køberne af deres nye A-klasse også får.

Derfor har teknikerne installeret det såkaldte 'Mercedes-Benz User Experience', MBUX, i bilen, som går ud på at skabe ”en følelsesmæssig kontakt mellem bil og fører”, som bilproducenten selv formulerer det i en pressemeddelelse.

Systemet benytter en form for kunstig intelligens, såkaldt maskinlæring, til at lære føreren bedre at kende og tilpasse bilen til de præferencer, hver enkelt fører har.

Den brede skærm fra Mercedes E-klasse og S-klasse har nu fundet vej til mærkets mindste. Foto: PR
Den brede skærm fra Mercedes E-klasse og S-klasse har nu fundet vej til mærkets mindste. Foto: PR
 

64 forskellige farver
Det er også muligt at tale til systemet, der vågner af sig selv, når man siger ”Hey Mercedes”. Herefter kan man bede bilen skrue op for varmen eller indstille navigationen alene ved at bruge stemmen. Systemet skulle efter sigende kunne reagere på stort set alle kommandoer, men er ekstraudstyr.

Se også: Eksperter: Køb trygt nyere dieselbiler

I kabinen er et stort widescreen-display med to skærme til gengæld standardudstyr. Det minder meget om dem, der allerede findes i Mercedes E-klasse og S-klasse.

Og har man kigget langt efter de mange farver belysning, som den lokale taxachauffør har kunnet vælge i E-klassen, så er der også godt nyt. I den nye A-klasse bliver der rig mulighed for at finde den helt rigtige stemningsbelysning blandt hele 64 forskellige farver.

Den nye A-klasse har fået en ny front med tydelige paralleller til Mercedes-Benz CLS. Foto: PR
Den nye A-klasse har fået en ny front med tydelige paralleller til Mercedes-Benz CLS. Foto: PR

Kør delvist automatisk
Når I har lært hinanden at kende og er klar til at køre, vil den nye A-klasse også gerne hjælpe dig. Mercedes' mindste model har aktiv vejbaneassistent og nødbremse assistent som standard, mens man for en ukendt merpris kan låne det såkaldte 'Intelligent Drive'-sikkerhedssystem hos den store S-klasse.

Ved hjælp af et kamera- og radarsystem kan bilen i så fald også holde øje med omgivelserne og vejen foran op til 500 meter frem – og i samspil med navigationsanlæg og fartpilot sænke farten forud for et sving eller en forhindring. Med systemet ombord vil bilen ifølge producenten kunne køre delvist automatisk.

Aerosmiths frontfigur, Steven Tyler, sætter både tiden og bilen i bakgear i ny reklame for Kia. Foto: PR Biler - 2. feb. 2018 - kl. 18:46 Rocklegende bakker tilbage i tiden i ny Super Bowl reklame: Se flere finalereklamer her

Den nye A-klasse er blevet 30 mm længere og adskiller sig især fra forgængeren set forfra, hvor bilen har fået en ny, lav 'hajnæse'-front med smalle LED-forlygter. Ifølge Mercedes-Benz bliver den nye model klassens mest aerodynamiske bil.

Bilen lanceres med to nye firecylindrede motorer, en benzin og en diesel, på henholdsvis 1,4 og 1,5 liter. Især benzinmotoren er interessant, fordi det er Mercedes' første firecylindrede motor, der kan lukke ned for cylindre, når der ikke er brug for dem.

Prisen på den nye A-klasse er endnu ikke oplyst.

Se også: Her er de 10 bedste biler i verden

21 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere