Her er bilreklamen som får feminister til at rase

Renault er kommet i feministisk modvind, efter de har lanceret en neglelaksserie i samme farver som deres biler

Match din neglelak med bilens farve, lyder budskabet i reklamen, der møder stor modstand. Foto: Renault
Match din neglelak med bilens farve, lyder budskabet i reklamen, der møder stor modstand. Foto: Renault

Det franske bilmærke Renault er i hjemlandet havnet midt i et feministisk stormvejr, efter de bliver anklaget for at have lavet en sexistisk reklame. Det skriver Automotive News Europe.

- Reklamen reducerer kvinder til nogen, der kun tænker på udseende, og som nogen, der ikke kan køre bil, lyder det fra Marie-Noelle Bas, formand for den franske feministorganisation Chiennes de Garde, ifølge Automotive News Europe

Se også: Kvinder vil have ringe og stjerner - takker nej til asiaterne

Anledningen er, at Renault har lanceret en neglelaksserie i farver, som matcher dem, man kan vælge til sin Renault-biler, og det er faldet de franske feminister for brystet, at Renault reklamerer med, at man med et enkelt penselstrøg med neglelakken kan reparere lakskader på sin bil - med sin neglelak.

- Få både dine negle og din bil til at skinne, lyder sloganet i Renault-reklamen

- Twingo er det ideelle valg fra aktive kvindelige bilister, som har brug at komme rundt i byen, men som også går op i mode og udseende, skriver Renault videre i reklameteksten, og det er altså sætninger som den, der beskyldes for at være sexistiske.

Mens mændene langt oftere kører galt i trafikken, er det ofte kvindelige bilister, som fordommene har kørt på - vi kigger nærmere på fem. Foto: Colourbox Biler - 8. mar. 2017 - kl. 20:25 Fem fordomme om kvindelige bilister - holder de eller kan de punkteres?

(Artiklen fortsætter under billedet)

Renault afviser, at der skulle ligge sexistiske undertoner i reklamen om neglelak. Foto: Renault 
Renault afviser, at der skulle ligge sexistiske undertoner i reklamen om neglelak. Foto: Renault 
 

- Den snigende, almindelige, daglige sexisme lægger fundamentet til det værste, da reklamer begrænser kvinder til objekter, siger Marie-Noelle Bas til Automotive News Europe.

Se også: Ny klimavenlig asfalt sparer på benzinen

- De skal gøre livet nemmere
På det sociale medie Twitter har Renault-reklamen også mødt modstand fra folk, der mener, den er sexistisk, men Renault afviser, at det er sagen, fortæller Automotive News Europe.

- Det er ikke kun ment til kvinder. Hovedsagen er at gøre livet lettere for vores kunder, uanset om de er kvinder eller mænd, lyder det fra en Renault-talsmand til mediet 20 minutes ifølge Automotive News Europe.

Hvis du har lyst til at købe neglelak fra Renault, kan du klikke dig ind på deres officielle handelsside her.

Hvad siger du? Er reklamen sexistisk?

- Lageret trænger til oprydning, skriver Clarkson om, hvordan Hammond kan gøre nytte, nu da han er for skadet til at sætte sig bag rattet. Foto: AP Biler - 14. jun. 2017 - kl. 10:17 Jeremy Clarkson joker med Richard Hammonds ulykke

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere