Det franske bilmærke Renault er i hjemlandet havnet midt i et feministisk stormvejr, efter de bliver anklaget for at have lavet en sexistisk reklame. Det skriver Automotive News Europe.
- Reklamen reducerer kvinder til nogen, der kun tænker på udseende, og som nogen, der ikke kan køre bil, lyder det fra Marie-Noelle Bas, formand for den franske feministorganisation Chiennes de Garde, ifølge Automotive News Europe
Kvinder vil have ringe og stjerner - takker nej til asiaterne
Anledningen er, at Renault har lanceret en neglelaksserie i farver, som matcher dem, man kan vælge til sin Renault-biler, og det er faldet de franske feminister for brystet, at Renault reklamerer med, at man med et enkelt penselstrøg med neglelakken kan reparere lakskader på sin bil - med sin neglelak.
- Få både dine negle og din bil til at skinne, lyder sloganet i Renault-reklamen.
- Twingo er det ideelle valg fra aktive kvindelige bilister, som har brug at komme rundt i byen, men som også går op i mode og udseende, skriver Renault videre i reklameteksten, og det er altså sætninger som den, der beskyldes for at være sexistiske.
Fem fordomme om kvindelige bilister - holder de eller kan de punkteres?
(Artiklen fortsætter under billedet)
- Den snigende, almindelige, daglige sexisme lægger fundamentet til det værste, da reklamer begrænser kvinder til objekter, siger Marie-Noelle Bas til Automotive News Europe.
Ny klimavenlig asfalt sparer på benzinen
- De skal gøre livet nemmere
På det sociale medie Twitter har Renault-reklamen også mødt modstand fra folk, der mener, den er sexistisk, men Renault afviser, at det er sagen, fortæller Automotive News Europe.
- Det er ikke kun ment til kvinder. Hovedsagen er at gøre livet lettere for vores kunder, uanset om de er kvinder eller mænd, lyder det fra en Renault-talsmand til mediet 20 minutes ifølge Automotive News Europe.
Hvis du har lyst til at købe neglelak fra Renault, kan du klikke dig ind på deres officielle handelsside her.
Hvad siger du? Er reklamen sexistisk?