Her er verdens mest værdifulde bilmærke

Mærket har en markedsværdi på næsten 200 milliarder danske kroner

I 10 ud af 12 år har dette bilmærke været verdens mest værdifulde. Det er også tilfældet i år. Foto: Toyota
I 10 ud af 12 år har dette bilmærke været verdens mest værdifulde. Det er også tilfældet i år. Foto: Toyota

I 12 år har det amerikanske analysefirma Kantar Millward Brown udgivet en top 100 over de mest værdifulde globale brands under navnet BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands.

I 10 af de år har japanske Toyota indtaget pladsen som det mest værdifulde bilbrand, og det gør de også i år.

Det fortæller Autonews.

Trods et fald i værdien siden sidste opgørelse er Toyotas værdi ifølge Kantar Millward Brown anslået til at være astronomiske 28,7 milliarder dollar, hvilket svarer til næsten 190 milliarder danske kroner.

- Toyota bliver set som et pålideligt kvalitetsbrand. Selv om mærket gik gennem problemer med tilbagekaldelse af mange biler, var forbrugerne ligeglade. Toyota har leveret god værdi for pengene i mange år, siger Peter Walshe, global BrandZ-direktør i Kantar Millward Brown, til Automotive News Europe ifølge Autonews.

Mens Toyota altså er det mest værdifulde bilbrand i verden, skal vi til Tyskland for at finde de andre mærker i top tre. På andenpladsen ligger BMW, mens Mercedes-Benz er tredjemest værdifulde bilbrand.

Se også: Test dig selv: Har du styr på bilmærkerne?

Elektrisk højdespringer
Et bilmærke har oplevet stor værdistigning set i forhold til sidste år. Amerikanske Tesla har ifølge analysen øget sin værdi med 32 procent i forhold til opgørelsen i 2016, så mærket i dag er 5,9 milliarder dollar eller næsten 40 milliarder danske kroner værd.

Med den værdistigning har Tesla overhalet både Land Rover og Porsche som mest værdifulde bilbrand.Tesla er 8. mest værdifulde bilmærke, mens Land Rover og Porsche er henholdsvis 9 og 10.

- Historien om Tesla er interessant, fordi det ikke kun er en bil, som mærket sælger. Det er fremtiden. Der er en opfattelse af, at Tesla sælger et fantastisk produkt - selv blandt folk, der ikke ejer en Tesla. Den eneste anden gang, jeg har oplevet den slags før, var ved Apple og Facebook, siger Peter Walshe ifølge Autonews.

Se også: Ville hjælpe udlændinge med at finde vej: Takken var en stjålet taske

 

10 mest værdifulde bilbrands
1. Toyota: 28.7 milliarder dollars

2. BMW: 24.6 milliarder dollars

3. Mercedes-Benz: 23.5 milliarder dollars

4. Ford: 13.1 milliarder dollars

5. Honda: 12.2 milliarder dollars

6. Nissan: 11.3 milliarder dollars

7. Audi: 9.4 milliarder dollars

8. Tesla: 5.9 milliarder dollars

9. Land Rover: 5.5 milliarder dollars

10. Porsche: 5.1 milliarder dollars

Kilde: Kantar Millward Brown

Se også: Kundeservicen er endnu en gang bedst hos dette bilmærke

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere