Her får små firmaer økonomisk hjælp til at skrotte gamle varebiler

Londons borgmester har øremærket 191 mio. kroner til at støtte små virksomheder med at leve op til nye miljøkrav

Fra april skal man betale 104 kroner ekstra for at køre ind i centrum af London i en varebil som denne Ford Transit fra 2002. Arkivfoto: Mads Winther/Ritzau Scanpix
Fra april skal man betale 104 kroner ekstra for at køre ind i centrum af London i en varebil som denne Ford Transit fra 2002. Arkivfoto: Mads Winther/Ritzau Scanpix

200 kroner vil det i alt koste at køre ind i den indre del af London fra april 2019, hvis man vel at mærke gør det i en varebil fra før 2015.

Afgiften er en del af byens strategi for at nedbringe forureningen, men kan også gøre livet svært for små håndværksvirksomheder, der har fået en opgave i centrum.

Derfor har Londons borgmester, Sadiq Khan, nu øremærket cirka 191 mio. kroner til at hjælpe små virksomheder med at skrotte de gamle biler og skifte over til nyere varebiler.

Det skriver mediet Auto Express.

Personbiler rammes også
Den britiske hovedstad har længe haft en myldretidsafgift for bilister, der kører ind i byen mellem klokken 7 og 18 på hverdage. Den pålægger alle, der kører i en bil, som udleder mere end 75 gram CO2 pr. kilometer, at betale 96 kroner.

Fra april suppleres den af en ny miljøzone, kaldet 'Ultra Low Emission Zone', der giver udvalgte bilister en ekstraregning på 104 kroner mere, hvis de skal ind i den inderste del af London på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet, 365 dage om året.

Foruden varebiler gælder det dieseldrevne personbiler fra før 2015 og benzinbiler fra før 2005. Eller med andre ord benzinbiler, der ikke lever op til Euro 4-normen og dieselbiler, der ikke lever op til Euro 6.

Se også: Dieselgate fortsætter: Den første delstat sagsøger VW

'Tusindvis' får hjælp
Ifølge Auto Express er det stadig uklart, om de øremærkede penge skal gøre det muligt at bytte den gamle varebil lige over med en ny, eller om der bliver tale om en anden form for økonomisk incitament.

Borgmester Sadiq Khan har dog lovet, at 'tusindvis' af små virksomheder vil få adgang til støttekronerne. Og initiativet er da også blevet taget godt imod af den britiske motororganisation AA.

- Nogle mindre virksomheder, som ikke har råd til at skifte deres varebiler til renere modeller med Euro 6-godkendelse, er blevet ramt af de stigende vejafgifter og har overført de ekstra omkostninger til deres kunder. Denne ordning vil give dem vej til renere køretøjer, siger AA's leder, Edmund King, ifølge mediet Autocar.

Til gengæld er der ikke umiddelbart lagt op til, at de af Londons beboere, der ikke har råd til at skifte den gamle personbil ud med en ny, får samme støtte. Her har borgmesteren kastet bolden over til miljømister Michael Gove.

Se også: Slukker fælles samlebånd: Fremtiden er usikker for tre små favoritter

7 kommentarer
Vis kommentarer