Bakker, bløde underlag og uforudsete forhindringer er med til at gøre terrænkørsel til den ultimative test af talent bag et rat. Og for mange er det hele pointen. Hvorfor ellers begive sig derud, hvor asfaltarbejderne for længst har overladt det til vilde dyr at træde stierne til?
Ikke desto mindre har den britiske bilproducent Jaguar Land Rover annonceret, at man arbejder på et system, der skal gøre bilen i stand til selv at klare ærterne - uanset terræn og vejrforhold.
Tanken er, at producentens biler også i en selvkørende fremtid skal kunne give føreren de muligheder, som det forventes af en Land Rover eller Jaguar i dag.
Bilen skal altså ikke alene kunne køre af sig selv på vejene - en bedrift mange andre bilproducenter i øjeblikket kæmper en hel del med - den skal også kunne gøre det i terræn - og dermed give førere uden stor offroad-erfaring mulighed for at få det maksimale ud af deres biler.
Lærer at tackle terrænet
For at nå dertil er Jaguar Land Rover gået i gang med at udvikle en 5D-teknologi, der ved hjælp af akustik, video, radar, lys- og afstandsmålere kan aflæse, hvor bilen befinder sig.
Systemet skal herefter kunne bearbejde dataen med kunstig intelligens, såkaldt maskinlæring, så bilen efterhånden vil 'lære' at tackle udfordringerne bedre og forcere terrænet, uanset om vejret byder på regn, sne eller tåge.
Det skal i sidste ende gøre bilen i stand til at nå de to højeste selvkørende niveauer, 4 og 5, hvor føreren bliver enten næsten overflødig eller helt overflødig.
James Bonds bil kan blive din: Men der skal mere end håndører på bordet
Samarbejder med forskere
Drømmescenariet for Jaguar Land Rover er, at føreren i nær fremtid får mulighed for at vælge, i hvor høj grad der er brug for bilens hjælp, samtidig med at man 'opretholder en sjov og sikker køreoplevelse'. Det skriver producenten i en pressemeddelelse.
- Selvkørende biler er ikke til at komme uden om for bilindustrien, og at sikre, at vores selvkørende tilbud er det mest fornøjelige, kompetente og sikre (på markedet, red.) er det, der driver os til at udforske grænserne for innovation, siger Chris Holmes, der er leder af Jaguar Land Rovers selvkørende research, i pressemeddelelsen.
Jaguar Land Rover samarbejder med forskere fra University of Birgmingham om Cortex-projektet, som bilproducenten indtil videre har kastet lidt over 30 millioner kroner i.
Afvist af Mercedes: Nu indgår Apple samarbejde med udskældt bilgigant