Højsæson er over os: Derfor er risikoen for ulykker på vejene dobbelt så stor

Risikoen for ulykker på vejene øges markant, når der er vejarbejde

Vejarbejde øger risikoen for, at vi kører galt i trafikken, og det er særligt, når vi ikke ser personer ved vejarbejdet, at vi kører for stærkt. Foto: Sikker Trafik
Vejarbejde øger risikoen for, at vi kører galt i trafikken, og det er særligt, når vi ikke ser personer ved vejarbejdet, at vi kører for stærkt. Foto: Sikker Trafik
Følg Biler

Sommeren er højsæson for vejarbejde.

I byer, på landeveje og motorveje møder man som trafikant ofte gravearbejde eller udskiftning af asfalt.

Men det er ikke uden risiko, når der er et vejarbejde, for sommeren er også højsæson for trafikulykker på veje med vejarbejde.

- Når der er vejarbejde, svinger vejen ofte mere end normalt, og man kører tættere på de andre trafikanter og faste genstande i vejsiden. Især risikoen for bagendekollisioner stiger voldsomt, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge en nyere amerikansk undersøgelse er risikoen for ulykker dobbelt så stor på strækninger med vejarbejde som på strækninger uden vejarbejde.

Det fortæller DTU Transport i et nyt nyhedsbrev, der sætter fokus på trafikulykker på veje med vejarbejde.

- Det er vigtigt at overholde den gældende fartgrænse, holde god afstand og være ekstra opmærksom, når man passerer et vejarbejde, siger Jesper Sølund.

Bilisterne rammes hårdt
Fra 2012 til 2016 har trafikulykker med strækninger med vejarbejde kostet 17 mennesker livet, kvæstet 198 personer, mens 140 er kommet lettere til skade, viser ulykkesstatistik fra Vejdirektoratet.

Både den amerikanske og danske undersøgelser viser, at det oftest er trafikanterne selv, der kommer til skade, når de kører galt ved et vejarbejde.

Ifølge DTU Transports aktuelle nyhedsbrev viser en undersøgelse fra Norge, at når der er synlig aktivitet på vejstrækningen, så sænker bilisterne farten.

Men når trafikanterne ikke kan se folk gå og arbejde på vejen, så trædes der hårdere på speederen.

- Det har tydeligvis en betydning for bilisternes fart, om de kan se vejarbejdere på eller omkring vejen. Når vejarbejderne er gået hjem, så sætter flere trafikanter farten op, og det betyder flere ulykker. Det er vigtigt, at flere bilister forstår, at der er god grund til at overholde fartgrænsen, selv om man ikke kan se folk gå og arbejde på vejen, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Er du træt bag rattet? Det svarer til at være alkoholpåvirket

Dobbelt op
Der er dobbelt op på fartbøden, hvis man kører for stærkt på en strækning med vejarbejde. Forklaringen er, at der er højere risiko for at køre galt på veje med vejarbejde end på de øvrige vejstrækninger.

Hvis en bilist f.eks. kører 60 km/t på en strækning med vejarbejde, hvor man må køre 50 km/t, koster det 3.000 kroner i bøde mod normalt 1.500 kr. Kører man 90 km/t, hvor fartgrænsen p.g.a. vejarbejde er 80 km/t, koster det 2000 kroner mod normalt 1000 kr.

Sikker Trafiks råd til færdsel ved vejarbejde:

- Hold øje med fartgrænsen og overhold den.

- Vær opmærksom - kør bil, når du kører bil.

- Hold god afstand til andre trafikanter.

- Det er vigtigt, at flere fletter rigtigt, når der er ændrede vejforløb og trafikuheld.

Brug lynlåsprincippet hvis to spor snævrer ind til et. Hold din bane til det sidste og flet lige før indsnævringen. Det er den rigtige måde at flette på og giver mindre kø.

Kilde: Sikker Trafik

Vejvrede fører igen til smadret rude: Mand tæsker løs på bybus

Vi hører her ouverturen til en mulig katastrofe

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.