Hov – er det verdens hårdeste firehjulstrækker

Mercedes dropper to hjul, men denne G-klasse er alligevel komplet overflod

Mercedes Geländewagen er stadig flyvende! Den nye G 500 4x4² låner nogle seriøse offroad-detaljer fra sin storebror, G 63 AMG 6x6. (Foto: Mercedes)
Mercedes Geländewagen er stadig flyvende! Den nye G 500 4x4² låner nogle seriøse offroad-detaljer fra sin storebror, G 63 AMG 6x6. (Foto: Mercedes)

Mercedes sendte chokbølger så store som bilen selv gennem bilindustrien, da de lancerede den vanvittige, sekshjulstrukne G 63 AMG 6x6. Men bilen har vidst sig ekstremt populær, for Mercedes har solgt over 100 eksemplarer, hvilket er langt mere, end man forventede. Det kan måske forklare, at firmaet nu vil bygge en næsten lige så ekstrem version. Den har bare 'kun' fire hjul.

Her ses G 500 4x4² i 'rapper-outfit' med 22 tommer fælge og dæk til asfalten. (Foto: Mercedes)
Her ses G 500 4x4² i 'rapper-outfit' med 22 tommer fælge og dæk til asfalten. (Foto: Mercedes)

Mega terrænegenskaber
Den nye model er blevet døbt G 500 4x4², og det mest spektakulære ved modellen er de gigantiske hjul – 37x12.5x18-tommer hjul med grove mudderdæk. Oversat til dansk betyder det, at dækkene måler 92,5 cm, men også selve fælgen er unik. Det er en såkaldt beadlock-fælg, hvor fælgen er todelt for på den måde at kunne 'nive' fat i dæksiden. Det er en fordel i terrænkørsel, hvor man ofte lukker luft ud af dækkene for at få en større flade på sand eller andre bløde overflader. Men så risikerer man, at dækket krænges af. Men ikke med beadlock-fælge, som holder fast på dækket uanset hvad.
Sådan ser beadlock-fælgen ud. Det er en detalje du kun finder på virkeligt hardcore firehjulstrækkere - eller sekshjulstrækkere. Bemærk udstødningen. (Foto: Mercedes)
Sådan ser beadlock-fælgen ud. Det er en detalje du kun finder på virkeligt hardcore firehjulstrækkere - eller sekshjulstrækkere. Bemærk udstødningen. (Foto: Mercedes)

De kæmpe dæk er en mulighed, fordi G 500 4x4² har fået unikke aksler fra den sekshjulede storbror. Det er såkaldte portalaksler, som i akslen har indbygget ekstra gearing – det er fordel i terrænet, men det vigtigste er, at portalakslen giver ekstra frihøjde, faktisk hele 45 cm. Til sammenligning har en almindelig G-klasse, som jo ikke er dårlig i terrænet, 'kun' 21 cm frihøjde.

Racermotor og bedre vejgreb
Men en bil, der kører på så høje dæk, er generelt lige så stabil på vejen som et glas vand på en lineal. Heldigvis er de unikke portalaksler næsten 30 cm bredere, så G 500 4x4² skulle ifølge Mercedes styre som en sportslig bil – men det er nok lige en overdrivelse. Til gengæld er der to støddæmpere per hjul, den ene er passiv, mens den anden kan justeres på blot 15 millisekunder mellem Sport og Comfort.

Se også: Mercedes G-legende-wagen

Motoren i G 500 4x4² er splinterny, og kun en anden Mercedes-model har endnu haft glæden af den, nemlig den nye sportsvogn AMG GT. V8-motoren på fire liter, har vi allerede skrevet en del om, blandt andet fordi den har sine to turboer placeret 'inde i V-et'. Effekten i G 500 4x4² er 422 hk, og Mercedes er stolte af at oplyse, at den nye motor opfylder den strenge miljønorm, Euro-6.

Se også: Russer-tank med satellit-tv og indbygget pistol

Så den nye G 500 4x4² er altså ikke bare verdens måske vildeste firehjulstrækker, den er også grøn – eller gul. Du kan se en video af bilen her.

1 af 3 (Foto: Mercedes)
2 af 3 (Foto: Mercedes)
3 af 3 Mercedes Geländewagen er stadig flyvende! Den nye G 500 4x4² låner nogle seriøse offroad-detaljer fra sin storebror, G 63 AMG 6x6. (Foto: Mercedes)
0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere