I 2025 køber du din nye bil helt online

En ny undersøgelse forudsiger, at op mod halvdelen af de fysiske bilforhandlere vil være væk i 2025. Samme år satser Mercedes-Benz på at sælge 25 procent af sine biler helt online

Hos fremtidens bilforhandler kan sælgeren være udskiftet med en touchskærm. Det forudsiger en ny undersøgelse. Arkivfoto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Hos fremtidens bilforhandler kan sælgeren være udskiftet med en touchskærm. Det forudsiger en ny undersøgelse. Arkivfoto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

I nær fremtid vil mange bilkøbere bestille og betale deres nye bil uden en eneste gang at sætte foden hos en bilforhandler.

Det forudsiger en undersøgelse fra revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG, der er baseret på interview med 2.100 forbrugere over hele verden og mere end 900 ledere i bil- og techbranchen.

Ifølge undersøgelsen mener et flertal af lederne - 56 procent - at de fysiske bilforhandlere vil være reduceret med mellem 30 og 50 procent på verdensplan i 2025. Kun seks procent af de adspurgte forventer, at antallet af forhandlere vil forblive stabilt.

- Dette er helt sikkert et advarselsskilt til fysiske forhandlere, og det viser behovet for at gentænke koncepter og forretningsmodeller, især i forhold til kunder, der køber flere og af deres varer og tjenester med et tryk på en knap, siger Justin Benson, der er chef for KPMG's bilafdeling i Storbritannien, i en pressemeddelelse.

Netop onlinekøb af nye biler er en af hovedårsagerne til, at bilbranchen selv forventer, at der bliver færre forhandlere i de kommende år. Og forandringen er allerede i gang.

Få hjælp af en touchskærm
I Storbritannien har en af landets største bilforhandlere, Rockar, som den første i verden gjort det muligt at købe en bil helt uden at være i kontakt med en sælger. Via forhandlerens hjemmeside kan man søge efter og konfigurere sin nye bil, vælge den rette finansiering og til sidst holde øje med, hvornår den bestilte bil ankommer til hjemadressen.

Se også: Tysk mand tog utraditionelle midler i brug for at holde indkørslen fri

I Rockars fysiske butikker kan man desuden henvende sig til en touchskærm, som kan fortælle om de udstillede biler og hjælpe med at booke en testkørsel – vel at mærke uden en sælger i passagersædet.

Også hos Mercedes-Benz har man fokus på den stigende trend. Det tyske premiummærke regner med at sælge hver fjerde nye og brugte 100 procent online i 2025.

Engangsbeløb er yt
Bilproducenten eksperimenterer med mindre pop-up forretninger i shoppingcentre og lufthavne, der er baseret på onlineportalen 'Mercedes Me'. Den nærmeste 'Mercedes Me'-forhandler ligger i dag i Hamburg.

 - Kunden, eller bare en, der har lyst til at kigge forbi, tages med ind i Mercedes' verden uden følelsen af at stå hos en bilforhandler. Vi får fremragende tilbagemeldinger fra vores kunder, sagde Britta Seeger, global salgschef for Mercedes', på biludstillingen i Detroit i midten af januar ifølge Automotive News.

KPMG's undersøgelse peger også på en anden markant årsag til, at et flertal af de adspurgte ledere forventer, at antallet af fysiske forretninger vil blive kraftigt reduceret i de kommende år: Færre vil købe en privat bil med et engangsbeløb.

De adspurgte ledere forudsiger i stedet, at stadigt flere vil sikre sig en plads bag rattet med alternativ finansiering, der spreder betalingen ud over længere perioder.

Aerosmiths frontfigur, Steven Tyler, sætter både tiden og bilen i bakgear i ny reklame for Kia. Foto: PR Biler - 2. feb. 2018 - kl. 18:46 Rocklegende bakker tilbage i tiden i ny Super Bowl reklame: Se flere finalereklamer her

8 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere