I en verden af vilde SUV'er: Tysk producent laver anonym super-BMW

Den tyske sportsvognsproducent Alpina har omdannet BMW's store X3 firehjulstrækker til en underspillet kraftkarl

Alpina XD3 fås med enten to eller tre turboladere. Sidstnævnte får den 2 ton tunge bil til at sprinte fra 0 til 100 km/t. på 4,6 sekunder. Foto: PR
Alpina XD3 fås med enten to eller tre turboladere. Sidstnævnte får den 2 ton tunge bil til at sprinte fra 0 til 100 km/t. på 4,6 sekunder. Foto: PR

Umiddelbart ligner bilen på billedet en ganske almindelig BMW X3 firehjulstrækker. Det er den langtfra, men det anonyme udtryk er helt overlagt.

I virkeligheden er bilen nemlig bygget af sportsvognsproducenten Alpina, der siden 1965 har gjort en dyd ud af at gøre BMW's modeller forpustende hurtige uden at skilte med det.

Den mørke BMW X3 er den seneste model, der er rullet ud fra producentens hovedkvarter i den lille sydtyske by Buchloe. Bilen, der ifølge Auto, Motor und Sport kommer på markedet i første kvartal 2019, hedder i virkeligheden Alpina XD3 og har i 'basisversionen' en dieselmotor med to turboladere under hjelmen, der yder 350 hk og voldsomme 700 Nm.

Fokus på kørekomfort
Kræfterne i basisversionen er lige nok til at løbe om kap med BMW's nuværende topmodel, X3 M40i, der byder på 360 benzinheste og et moment på 500 Nm. Alpinaen klarer sprinten fra 0 til 100 km/t. på 4,9 sekunder mod 4,8 i BMW'en.

Det er selvfølgelig ikke godt nok til at retfærdiggøre at bygge en helt ny og sportslig udgave af X3-modellen, og derfor fås Alpinaen også i en quadroturbo-version, der som navnet antyder byder på tre turboladere. De pumper dieselmusklerne op til heftige 388 hk og 770 Nm, mens 0-100 km/t.-tiden samtidig sænkes til 4,6 sekunder for bilen, der vejer lige over 2 ton.

(Artiklen fortsætter under billederne)

Fælgene og forkofangeren afslører, at der ikke er tale om en almindelig X3. Foto: PR
Fælgene og forkofangeren afslører, at der ikke er tale om en almindelig X3. Foto: PR

Det blå lys i instrumentbordet er en detalje, Alpina har holdt fast i gennem mange år. Foto: PR
Det blå lys i instrumentbordet er en detalje, Alpina har holdt fast i gennem mange år. Foto: PR

Ifølge Top Gear, der citeret Alpinas egne ord om bilen, er den samtidig udstyret med 'justerbare støddæmpere med blødere kompression', der 'tilbyder føreren et udvalg af køreindstillinger, inklusive en 'Comfort Plus'-indstilling, som er udviklet til at give kørekomfort på limousineniveau'.

Alpina XD3 kommer endda med særlige dæk med bløde sider, der er specialfremstillede til bilen. Endnu et greb, der ifølge mediet skal gøre bilen mere komfortkonge end gaderæser.

Se også: Sverige er tossede med stærekasser: I Danmark bliver de smadret

Overhalet indenom
Det er denne tilbagelænede stil, der skal sikre bilens fortsatte berettigelse, når BMW inden længe præsenterer sin egen hårdkogte BMW X3 M. Intet er endnu meldt officielt ud, men ifølge Auto, Motor und Sport vil den få mellem 450 og 460 hk.

De sydtyske bilbyggere får altså ikke lov til at tilbyde den kraftigste BMW-model særligt længe. Det er langt fra første gang, BMW har overhalet dem indenom, og det er muligvis også en medvirkende årsag til, at Alpina stadig er et nichemærke.

Alpina anses for at være en selvstændig bilproducent, men de hårdtpumpede modeller bliver i praksis samlet sammen med BMW's øvrige biler på bilgigantens fabrikker. Motorerne bygges dog i hånden i Buchloe og sendes til fabrikkerne, og de fabriksnye biler skal også en tur forbi hovedkvarteret og have de sidste detaljer ordnet, før de bliver sat til salg.

De danske priser på Alpina XD3 kendes ikke, men i Tyskland begynder prisen ved 80.000 euro, svarende til 600.000 kroner.

Se også: Italiens antiterrorkorps opgraderer: Så vild er den nye patruljevogn

12 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere