Igen? Audi har haft endnu en katastrofemåned

For anden måned i træk er den tyske bilfabrikants salgstal i Europa faldet med mere 50 procent

På Audis tyske hjemmebane lykkedes det kun at sælge 9151 biler i oktober. I samme måned sidste år hed tallet 21.682. Foto: Audi/AP/Ritzau Scanpix
På Audis tyske hjemmebane lykkedes det kun at sælge 9151 biler i oktober. I samme måned sidste år hed tallet 21.682. Foto: Audi/AP/Ritzau Scanpix

Det står skidt til hos Audi, rigtig skidt.

For en måned siden kunne Ekstra Bladet beskrive, hvordan den tyske bilfabrikants salgstal for Europa i september var faldet med 56 procent i forhold til samme måned året før.

Nu er tallene for oktober så blevet lagt frem, og minsandten om ikke de er lige så nedslående: Fra 67.917 solgte biler i oktober 2017 til 32.150 solgte biler i oktober 2018. Det svarer til et fald på 53 procent.

Værst står det til på hjemmebanen i Tyskland, hvor Audi er gået tilbage med 57,8 procent – fra 21.682 til 9151 solgte biler.

Ny testmetode er årsagen
At Audi henover en hel måned ikke er i stand til at sælge 10.000 biler i egen hule, kunne man tænke, ville få alarmklokkerne til at ringe på hovedkontoret i Ingolstadt. Men udadtil tager Audi situationen med en så stoisk ro, at selv Svend Brinkmann ville være stolt.

- Vi har næsten fordoblet antallet af WLTP-godkendte modeller den seneste måned. Mod slutningen af året forventer vi at kunne tilbyde vores kunder et ordentligt udvalg i alle modelserier, udtaler Audi-formand Bram Schot i en pressemeddelelse.

Som det her antydes, er det skiftet til den nye WLTP-testmetode, der er årsag til leden.

For mere end et år siden vedtog EU, at den gamle metode til at teste brændstofforbrug og CO2-udledning i biler, NEDC, skulle udskiftes til en ny, WLTP. Efterfølgende var det op til bilfabrikanterne selv at foretage de nødvendige opgraderinger. Den opgave er det ikke alle, der har klaret lige godt.

Eksempelvis har franske Groupe PSA, der blandt andet ejer Peugeot, Citroën og Opel, stort set ikke mærket nogen rystelser i salgstallene for sine mærker.

Også BMW har formået at ride stormen af uden nævneværdige skader, mens Mercedes-Benz, der er ejet af Daimler-koncernen, i oktober er gået frem med 17 procent i Tyskland og på globalt plan satte ny rekord for sig selv.

Se også: Midt i historisk skovbrand: Brandfolk skubber sjælden Mustang i sikkerhed

Krisen er udelukkende europæisk
Audi kan trøste sig med, at det kun er Europa, der har indført WLTP-metoden.

I Kina, som er bilfabrikantens suverænt største marked, er det lykkedes Audi at øge sit salg med 5,4 procent i forhold til samme måned året før. Globalt er der derfor ’kun’ tale om en tilbagegang i antallet af solgte biler på 25,7 procent.

Endnu mere oprejsning er der, hvis bilfabrikanten frem for at se på de seneste måneder koncentrerer sit blik om årsresultatet. Efter de første ti måneder af 2018 er salgstallene kun 0,9 procent dårlige end ved sammenligning med samme periode året før.

Audi oplyser, at 2019-versionerne af modeller som A6, A7, A8 og Q8 er på trapperne, og at lanceringen af disse forventes at stabilisere salgstallene.

Se også: Din næste familiebil kan være tegnet af Lamborghini-designer

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna Cecilia Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen