Ikonisk tysk flugtbil synger på sidste vers

Den nye Audi A8 bliver den sidste bil med den stærke W12-motor, der blev udødeliggjort i flere actionfilm i 00'erne

Jason Statham, der spillede hovedrollen i The Transporter 1-3, må snart vinke farvel til W12-motoren i sin firmabil. Foto: Audi
Jason Statham, der spillede hovedrollen i The Transporter 1-3, må snart vinke farvel til W12-motoren i sin firmabil. Foto: Audi

Den sorte Audi A8 flyver ud over rampen, drejer i luften og formår lige akkurat at ramme krogen på en kran i den rigtige vinkel, så den tikkende bombe under bilen falder af. Herefter drejer bilen det sidste stykke rundt om sig selv og falder lige så hårdt mod jorden, som de fleste seere må have tabt kæben af forbavselse.

Den spektakulære scene i 'Transporter 2' fra 2005 står tilbage som et af de mest usandsynlige stunts i filmhistorien - men ikke destro mindre cementerede scenen også Audis flagskib som den ideelle flugtbil.

I dag, 13 år efter, ser enden dog ud til at nærme sig for modellens 12-cylindrede motor. I et interview med mediet Car and Driver fortæller Peter Mertens, chef for Audis tekniske udvikling, at den nye Audi A8 bliver den sidste model, hvor Audi vil tilbyde motoren.

- Vi vil ikke tilbyde den 12-cylindrede (motor, red.) for evigt. Der er kunder, som virkelig gerne vil have den 12-cylindrede motor, fordi de er glade for den, og de får den også. Men det her bliver den sidste installation, slår han fast.

Hvis man drømmer om en Audi med W12-motor, så er det måske sidste chance i den nye Audi A8. Foto: Audi
Hvis man drømmer om en Audi med W12-motor, så er det måske sidste chance i den nye Audi A8. Foto: Audi

Se også: Dyrere biler efter Brexit: Det her har politikerne glemt

Mindre miljøvenlig
Allerede i hovedrolleindehaver Jason Stathams Audi A8 handlede den 12-cylindrede motor mere om magt end om rationale. De færreste har brug for en bil med så mange cylindre, og et V12- eller W12-mærke på bagsmækken har derfor i langt de fleste tilfælde mere signalværdi end praktisk betydning for føreren.

Dertil kommer, at motoren er både tungere og mindre miljøvenlig, og særligt sidstnævnte kan være baggrunden for, at Audi nu vælger at lade kæmpen uddø. De seneste år har samtlige bilproducenter nemlig neddroslet størrelsen på deres motorer i et forsøg på at imødekomme stadigt strengere miljøkrav.

I den hårdkogte Audi RS6 er man eksempelvis gået fra en V10-motor til en V8-motor, men da Audis motorgenier samtidig har koblet to turboer på motoren, er det ikke gået synderligt meget ud over effekten.

Konkurrenterne fra Mercedes-Benz og BMW tilbyder dog stadig V12-motorer i flere af deres modeller. Især Mercedes-Benz holder fast i de mange cylindre og har således lagt en V12-motor med 621 hestekræfter i sin G-klasse, SL-klasse og S-klasse. 

Hos BMW fås kun 7-serien med en 12-cylindret motor. Den hedder M760Li xDrive og har 610 hestekræfter.

Se også: Må vi komme med på stationen? Så lækre er de nye politibiler i Schweiz

32 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere