Kameraer slukket ved Øresundsbroen: Krænker bilisternes privatliv

Det svenske toldvæsen må ikke bruge de kameraer, der skal holde øje med forbipasserende nummerplader

Svenske Datainspektionen vil ikke give Toldvæsenet lov til at analysere de mange fotograferede nummerplader i én stor database. Arkivfoto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix
Svenske Datainspektionen vil ikke give Toldvæsenet lov til at analysere de mange fotograferede nummerplader i én stor database. Arkivfoto: Peter Hove Olesen/Ritzau Scanpix

Turen over Øresundsbroen har siden 2015 krævet pas, pung og en venlig ordveksling med det svenske politi.

Toldmyndighederne har imidlertid længe gerne ville udvide porteføljen af krav til også at indeholde et foto af nummerpladen på de biler, der passerer. De særlige kameraer til opgaven er allerede sat op, men det svenske datatilsyn har nu sat foden i.

Ved at bruge kameraerne på den måde, som toldvæsenet lægger op til, risikerer man at krænke bilisternes privatliv, mener Datainspektionen.

Det skriver Sveriges Radio.

Toldbetjente tjekker manuelt
Kameraerne er af ANPG-typen, som bruges mange steder på danske veje, og som også er placeret på en lang række af politiets patruljevogne.

Herhjemme bruger politiet dem blandt andet til at spotte biler, som er ejet af eftersøgte eller mangler forsikringsbetalingen. Baggrunden for at opstille kameraer på den svenske side af Øresundsbroen er ikke meget anderledes - her vil man gerne bruge dem til at spotte kendte smuglerbiler.

Som det er nu, skal toldvæsenets ansatte selv holde øje med de forbipasserende biler og huske nummerpladerne på de biler, der tidligere har været brugt til ulovlige aktiviteter. En opgave, der ifølge vicechef ved Toldvæsenets Region Syd, Håkan Hansson, er så godt som umulig.

- Der kan være efterretningsinformationer om et af de køretøjer, der passerer, der er sendt ud for to eller tre måneder siden. I det lys er det umuligt for den enkelte toldbetjent at huske alle registreringsnumrene, siger han til Sveriges Radio.

Se også: Kvinde meldte bil stjålet: Havde i virkeligheden glemt håndbremsen

Teknikken skal tage hensyn
Toldvæsenet vil gerne have lov til at gemme og analysere de mange nummerplader i én stor, central database. Datainspektionen frygter imidlertid, at de indsamlede billeder på den måde vil kunne blive brugt til noget, de egentlig ikke er beregnet til.

- Det er rigtig mange mennesker, som vil blive fotograferet. Derfor skal vi bruge den teknik, som tager mest hensyn, siger Linda Olander, jurist hos Datainspektionen, til Sveriges Radio.

Datainspektionen vil kun gå med til at bruge de nye kameraer, hvis analysen af de mange nummerplader sker i hvert enkelt kamera - så billederne ikke bliver samlet i én database. Ifølge Sveriges Radio er det nu op til den svenske forvaltningsret, hvad der skal ske med kameraerne på Øresundsbroen.

Bare fordi Sverige har slukket sine ANPR-kameraer, betyder det dog ikke, at man kan køre over Øresundsbroen uden at få kontrolleret sin nummerplade. Ifølge hjemmesiden ANPG.dk, der har sat sig for at lave et samlet overblik over de danske kameraer, får man sin nummerplade fotograferet, inden man kører ned i Øresundstunnelen. I Danmark gemmes nummerpladen i 30 dage i såkaldte nohit-sager.

Se også: Bilist gik amok ved helleanlæg: Trak pludselig en pistol

126 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere