Kina bygger ny motorvej, der kan oplade din elbil på farten

Et sekssporet monstrum af en motorvej proppet med solceller og moderne teknologi skal gøre Kina klar til den førerløse bilrevolution

Kina satser stort på førerløse elbiler, og en ny motorvej målrettet de førerløse biler skal efter planen åbne om fire år. Arkivfoto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix
Kina satser stort på førerløse elbiler, og en ny motorvej målrettet de førerløse biler skal efter planen åbne om fire år. Arkivfoto: Martin Lehmann/Ritzau Scanpix

Den kinesiske regering gør alt, hvad de kan for at forberede sig på fremtidens biler.

I 2022 åbner den første såkaldte 'super highway' mellem tre storbyer - et sekssporet monster af en motorvej, der skal gøre det nemmere at køre elektriske og førerløse biler.

Vejen bliver proppet med solceller og moderne teknologi, der ifølge avisen Hangzhou Daily vil kunne oplade elbiler, mens de kører på vejen. Samtidig vil et komplekst trafikdatasystem kunne forudse kødannelse og trafikpropper samt advare biler og bilister om eventuelle ulykker.

Ingen grund til at standse
Myndighederne forventer, at den nye teknologi vil gøre det muligt at ramme en gennemsnitsfart tæt på 120 kilometer i timen, som er den maksimale hastighedsgrænse på den 161 kilometer lange strækning.

- Supermotorvejen forventes at øge gennemsnitshastigheden med 20 til 30 procent ved hjælp af smarte systemer, og den gør det muligt at komme så tæt på den tiltænkte hastighed som muligt, fortæller Ren Zhong, der er transportchef for den kinesiske provins, hvor vejen skal bygges, til Hangzhou Daily.

Bilisterne slipper også for at skulle standse bilen, når de skal betale vejafgifter på strækningen. Det sørger en lille chip i bilen nemlig for, mens trafikken glider derudad.

Se også: Ny model sender Tesla i gulvet: Blødte 12 milliarder sidste år

Første supermotorvej blev vandaliseret
Den nye motorvej er et led i overgangen til en førerløs fremtid. Alle disse smarte systemer skal nemlig gøre motorvejskørslen både hurtigere og sikrere.

- Automatisk kørsel er forholdsvist sikkert, hvis man sammenligner med manuel kørsel, fortæller Sun Zhang, der er professor ved Shanghai Tongji University, til Global Times.

- Sensorer i bilen og på vejen kan reagere meget hurtigere end mennesker, når der sker ulykker, og de kan opdage fejl og mangler for at sikre vejsikkerheden, siger han.

I december 2017 åbnede den første soldrevne motorvej i Kina - en strækning på blot én kilometer i den østkinesiske Jinan-provins - men allerede efter fem dage var vejen blevet vandaliseret, og en række følsomme dele var stjålet.

Gad vide, om den nye super-motorvej får lov at blive stående denne gang?

Se også: Trump vil af med Obamas grønne krav: Nye biler skal have lov at bruge mere benzin

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Biler
Seneste i Biler
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen