Klager over p-bøder kan betale sig

En ny rapport viser, at mange bilister får medhold, når de klager over en p-bøde

En p-bøde er ikke altid berettiget, og i mange tilfælde kan det betale sig at klage over en p-bøde, hvis man mener, at den er forkert. Arkivfoto: Morten Lau-Nielsen
En p-bøde er ikke altid berettiget, og i mange tilfælde kan det betale sig at klage over en p-bøde, hvis man mener, at den er forkert. Arkivfoto: Morten Lau-Nielsen

Ved du noget?

Tip os på sms 1224 (alm. SMS-takst), eller send en mail til 1224@eb.dk. Du kan også vælge at udfylde formularen herunder.

Kan det betale sig at klage over en p-bøde?

Det tyder det faktisk på.

Første årsrapport fra Parkeringsklagenævnet viser, at det for seks ud af ti bilister kan betale sig at klage over en p-afgift, som det retteligt hedder. Parkeringsklagenævnet har forbedret forbrugerbeskyttelsen markant, mener FDM og Forbrugerrådet Tænk, der repræsenterer forbrugerne i klagenævnet.

Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

Parkeringsklagenævnet blev oprettet tilbage i 2018, og nævnet har gjort det nemmere og hurtigere for bilister at klage over parkeringsafgifter fra private p-selskaber. I mange tilfælde kan det også betale sig, viser Parkeringsklagenævnets første årsrapport for 2018-2019.

Af de 153 sager, nævnet afgjorde sidste år, fik forbrugerne medhold i 15 sager, mens p-selskaberne fik medhold i 129. Ni sager blev afvist.

Mange sager blev desuden afsluttet i klageprocessen, dvs. inden de nåede frem til en behandling i nævnet. Ud af 548 såkaldt frafaldne sager valgte p-selskaberne i 409 sager at opgive deres krav.

Både FDM og Forbrugerrådet Tænk, der repræsenterer forbrugerne i Parkeringsklagenævnet, mener, at årsrapporten viser, at forbrugerbeskyttelsen er blevet styrket på parkeringsområdet.

- Der er ingen tvivl om, at Parkeringsklagenævnet har forbedret forbrugerbeskyttelsen på det private parkeringsområde markant. Det viser ikke bare antallet af afgjorte sager, men nok så vigtigt de mange frafaldne sager, hvor p-selskaberne i tre ud af fire tilfælde under klageprocessen valgte at frafalde deres p-afgift. Det betyder, at forbrugerne i 60 procent af tilfældene faktisk får noget ud af at gå til Parkeringsklagenævnet, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

- Tidligere var forbrugerne henvist til domstolene, hvilket fik mange til at opgive at gå videre med deres sag. Med Parkeringsklagenævnet har de nu fået en reel klagemulighed, siger han.

Manglende skiltning
Hos Forbrugerrådet Tænk håber man, at Parkeringsklagenævnet også vil have en opdragende effekt fremover.

- Når vi kan se, at p-selskaberne frafalder så mange sager, inden de kommer til behandling, kan man håbe, at de fremover i højere grad end i dag vil give forbrugerne ret, når de klager over en urimelig parkeringsafgift, siger Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver for miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk.

Ud over FDM og Forbrugerrådet Tænk består Parkeringsklagenævnet af repræsentanter fra parkeringsselskaberne samt en dommer.

Siden 1. juli 2018 har Parkeringsklagenævnet modtaget i alt 2386 klager over p-afgifter, som nævnet har behandlet eller er i gang med at behandle.

Det er især mangelfuld skiltning, p-skiver, p-billetter og digital registrering, der er årsag til, at bilisterne klager over en p-afgift. Disse årsager udgør knap halvdelen af sagerne.

Det koster 175 kroner i klagegebyr at oprette en klage hos Parkeringsklagenævnet. Får man medhold, får man gebyret tilbage. Omvendt skal et parkeringsselskab, der ikke får medhold i en sag, betale 3500 kroner i gebyr til Parkeringsklagenævnet.

33 kommentarer
Vis kommentarer