Kø får hver fjerde til at overveje jobskifte: Det bliver kun værre

Trængslen på de danske veje generer allerede nu danske bilister, og den vil kun stige frem mod 2030, vurderer Vejdirektoratet

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) kalder situationen på flere investeringer i vejnettet. Men det bliver ikke lige foreløbig. Foto: Joachim Adrian
Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) kalder situationen på flere investeringer i vejnettet. Men det bliver ikke lige foreløbig. Foto: Joachim Adrian

'Du er ikke alene, der er en, der følger dig. Og det er helt på det rene, han har det ligesom dig.'

Sådan sang Sebastian i 1978. Dengang handlede det om rejsen mod at blive voksen, men det samme kan i dag synges om rejsen mod arbejdspladsen. For vi sidder i kø som aldrig før. Og hver fjerde af os tænker undervejs på at skifte job for at undgå den langsomme fremfærd.

Det viser en meningsmåling, som Analyse Danmark har lavet for DR.

Ifølge mediet er bilparken de seneste 10 år vokset med 450.000 biler til samlet 2,58 millioner. Det har skabt øget trængsel, som i sidste ende kan gøre det sværere for nogle virksomheder at tiltrække arbejdskraft. Det påpeger Michael Svane,direktør for Transport og Infrastruktur i Dansk Industri.

- Det er alvorligt. Vi har lige nu en situation, hvor rigtig mange virksomheder har svært ved at finde den arbejdskraft, de har brug for, siger han til DR.

Presset stiger på vejnettet
Ifølge en opgørelse fra Vejdirektoratet, som DR beskrev tilbage i februar, triller myldretidstrafikken med under 15 km/t. i en lang række danske byer - ud over København, Aarhus og Odense er der også problemer i byer som Vejle, Randers og Herning.

Og det bliver kun værre. Vejdirektoratet forventer, at trafikken vil stige med 16 procent frem mod 2030.

- Det betyder trængsel på de strækninger, der allerede nu er belastede. Altså i hovedstadsområdet, Køgebugtmotorvejen, E20 Fynske Motorvej, E45 mod Aarhus, Trekantområdet samt ved Limfjorden, siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet, til DR.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ser DR's meningsmåling som et tegn til, at vejnettet skal udbygges.

- Det er alt for mange, når 25 procent af de bilister, der oplever kø, overvejer at droppe jobbet på grund af trængsel. Det er udtryk for, at vi skal i gang med at investere i vejene, så de kan håndtere den trafik, der er, siger han til mediet.

Se også: Uber vil være dieselfri: Indbyggerne i denne europæiske storby skal betale

Større veje giver flere biler
Det er imidlertid ikke det samme, som at det er nødvendigvis er ham, der skal gøre det - for ifølge ministeren er der ikke penge til nye investeringer før 2021.

Etablering af nye og udvidede veje er dog ikke den eneste løsning på trængslen. Og netop denne metode er tidligere blevet kritiseret for at føre til øget trafik, fordi det tilskynder flere til at tage bilen.

- Hvis man gør det nemmere for bilerne at komme frem, kommer der flere biler: Hvis man udvider vejkapaciteten på en strækning med trængsel, så vil det medføre mere trafik. Og hvis man laver en ny vej, som forbedrer tilgængeligheden mellem to områder, vil det typisk have samme effekt, sagde Vejdirektoratets Andreas Egense tidligere på året til Ingeniøren.

Se også: Målrettet unge: VW klar med lille by-SUV til det umættelige marked

41 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere