Københavnerne har pludselig fået langt flere bybiler

Firmaet bag populær elektrisk bybil opruster med 200 nye BMW'er og Mini'er i hovedstaden

Københavnerne vil nu kunne leje biler i flere forskellige størrelser gennem tjenesten DriveNow, der har lukket 200 Mini Coopere og BMW 1-Serier ud på vejene. Foto: PR
Københavnerne vil nu kunne leje biler i flere forskellige størrelser gennem tjenesten DriveNow, der har lukket 200 Mini Coopere og BMW 1-Serier ud på vejene. Foto: PR

Hvis du har et godt øje til biler, har du måske allerede lagt mærke til en lille forandring i de københavnske gader. For det er nu ikke kun de små elektriske BMW i3-modeller, der kører rundt med et DriveNow-logo på siden af bilen.

Det samme gør også 200 nye eksemplarer af BMW's 1-Serie og Mini's Cooper-model med både tre og fem døre.

Bilerne rullede ud på vejene mandag. Bybilskonceptet DriveNow, der er kendt for at have spredt rigelige mængder af BMW's elektriske i3 ud over København og gøre det muligt at leje bilerne i en valgfri periode, har dermed udvidet sin flåde med 50 procent.

Fem ture per dag
Det betyder kort sagt, at københavnerne nu har flere muligheder for at springe ind i en bil på parkeringspladsen og komme afsted i en fart. Foruden de nu i alt 600 biler fra DriveNow har byboerne også mulighed for at hoppe i en af de 400 elektriske Renault Zoe fra GreenMobility.

For slet ikke at tale om mulighederne for at leje naboens bil gennem tjenester som SnappCar og GoMore.

Der er altså efterhånden rigtig mange måder at komme bag rattet uden nødvendigvis at eje en bil - men efterspørgslen er der, hvis man spørger DriveNow.

Udvidelsen er et resultat af, at flere ifølge tjenesten er begyndt at benytte sig af deres bybiler. Hvor hver bil for to år siden kørte to ture om dagen i gennemsnit, kører de nu over fem ture per dag. Det er derfor nødvendigt at udvide for at dække byboernes bilbehov, forklarer Morten Jakobsen, der er chef for DriveNow i Danmark og Head of Mobility Services i Arriva, der driver tjenesten i Danmark.

- Vi har længe haft væksttal, og ud fra vores kundedata kan vi se, at behovet for en større volumen og flere forskellige brugsmuligheder er til stede, siger Morten Jakobsen i en pressemeddelelse.

Se også: Hyundai vil lade dig købe kaffe og bestille mad fra bilen

Flere biler til forskellige behov
Udvidelsen markerer også et fokusskifte for DriveNow, der tidligere satsede udelukkende på elbiler. De 200 nye biler er alle benzindrevne, og det er helt med vilje.

Ifølge Morten Jakobsen går tjenesten efter at dække byboernes bilbehov bredere, så der også er en bil til de dage, hvor man har brug for at køre en længere tur ud af byen. Bilflåden består nu også af biler i forskellige størrelser, så man i højere grad kan vælge efter behov.

- Det her er simpelthen, hvad der skal til, for at bybilerne bliver endnu bedre integreret i københavnernes hverdag. Og for at man som bybilsbruger for alvor kan begynde at overveje tanken om, at man ikke nødvendigvis behøver eje sin egen bil, hvis man har fuld bilrådighed og får alle sine behov dækket gennem bybilerne, siger Morten Jakobsen.

Se også: Godt nyt til bilfans: Alfa Romeo vil genoplive to ikoniske sportsvogne

16 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere