Konkurrencen spidser til: Elektrisk Renault får længere rækkevidde

Renault Zoe har fået et facelift og et nyt batteri, der gør det muligt at køre 390 kilometer på en opladning

Den nye Renault Zoe vil kunne fås med to forskellige motorer, hvoraf den ene er ny og mere muskuløs end tidligere set. Foto: Renault
Den nye Renault Zoe vil kunne fås med to forskellige motorer, hvoraf den ene er ny og mere muskuløs end tidligere set. Foto: Renault

Lang rækkevidde er ikke længere forbeholdt de dyreste drenge i klassen for elbiler.

Renault har i forbindelse med et facelift af den lille Zoe bybil proppet et nyt batteri på 52 kWh i bunden. Det giver ifølge producenten en rækkevidde på 390 kilometer efter den nye WLTP-norm - ikke langt fra eksempelvis Audi e-trons 410 kilometer eller Mercedes-Benz EQC' 417 kilometer.

Faceliftet kommer bare 14 dage efter, at Opel annoncerede prisen på sin kommende Zoe-konkurrent, e-Corsa. Også Peugeot og Honda arbejder på eldrevne bybiler, og ifølge Automotive News skal faceliftet ses som Renaults forsøg på at forblive relevant i en klasse, som producenten længe har regeret stort set enevældigt.

Mere muskuløs motor
Det nye batteri i Renault Zoe skal erstatte det gamle på 41 kWh, der giver en rækkevidde på op til 317 kilometer efter WLTP-normen. I salgsmaterialet til den nu udgående model nøjes producenten dog med at skrive, at bilen har en rækkevidde på 'cirka 300 kilometer' med det gamle batteri.

Renault er også ærlig omkring rækkevidden på den nye Zoe. Overfor Automotive News fortæller producenten, at man skal regne med at køre 380 kilometer om sommeren og 250 om vinteren på en opladning.

Artiklen fortsætter under billederne ...

Foto: Renault
Foto: Renault

Foto: Renault
Foto: Renault

Foruden batteriet vil Renault tilbyde bybilen med to motorvarianter, hvoraf den ene er ny og mere muskuløs end tidligere. Automotive News skriver, at den største variant producerer 100 kW (svarende til 135 hestekræfter) og er 2,2 sekunder hurtigere om at sende bilen fra 0 til 100 km/t.

Det er dog stadig ikke nogen decideret hurtig bil, for disciplinen tager på den gale side af syv sekunder.

Se også: Bilgigant satser: Investerer kæmpebeløb i 36.000 ladestandere

150 km på en halv time
Renault lover, at bilen vil kunne lades helt op på ni timer, når den sluttes til en ladeboks derhjemme. Bliver det nødvendigt at lade undervejs, kan man ifølge producenten 'tanke' strøm til 150 kilometer på en halv time i en 50 kW-lader.

Det er en god portion mere end den udgående model, der ifølge Renault kan tanke strøm til 80 kilometer på samme tid. Til gengæld er det ikke helt på højde med den kommende konkurrent fra Opel, e-Corsa, der ifølge producenten kan lades op til 80 procent af sin kapacitet på 30 minutter.

Renault har endnu ikke offentliggjort, hvad den nye teknologi betyder for prisen. Den udgående model begynder i dag ved 235.000 kroner i Danmark.

Se også: Teslas elbiler kan nu lade hurtigere - men ikke i egne ladere

80 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere