Annoncørbetalt - Volkswagen Erhvervsbiler

Landminer og gigantiske mudderhuller: Verdens vildeste Off Road-races

Det er ikke for børn at køre Off Road - og der findes flere races, hvor det er med livet som indsats

Sidder du også indimellem fast i myldretiden og hamrer i rattet, mens du drømmer dig væk fra sneglende langsomme motorvejskøer, jævn asfalt og fartbegrænsninger? Alle, der har prøvet en gang markræs ved, hvor befriende det er at give los, og lade bilen fræse gennem masser af mudder og møg – langt væk fra vejbanernes regelrette verden.

Nedenfor har vi fundet fem eksempler på nogle af verdens vildeste off-road løb, hvor både biler og kørere testes til det yderste i nogle af klodens barskeste og mest ufremkommelige terræner.

Se alle de vilde billeder og videoer nedenfor.

Dakar Rally – Verdens måske mest kendte offroad-løb
50 grader og fint, rødt ørkensand, der sætter sig i overalt i mennesker og maskineri.

Dakar-rallyet har det hele. Rallyets første udgave var i 1979, og enhver der voksede op i 80’erne og 90’erne, kan huske tv-billederne fra Dakar-rallyet, som oprindeligt gik fra Versailles i Paris og hele vejen ned gennem den nordafrikanske ørken til Dakar i Senegal.

Dakar er stadig ét af de vildeste og nok det mest berømte offroad-løb i verden. I 1986-udgaven stillede 486 køretøjer til start, men kun 100 af dem nåede målstregen i Dakar. 1986 var også rallyets mest dødelige år nogensinde. To kørere mistede livet, herunder japaneren Yasuo Kaneko, som blev pløjet ned af en civil bilist, som menes at have været under påvirkning af alkohol.


Små to uger senere indtraf endnu en voldsom tragedie, da en helikopter styrtede ned og tog alle fem ombordværende med sig i døden, herunder løbets grundlægger Thierry Sabine.

Artiklen er sponseret af Volkswagen Erhvervsbiler i forbindelse med Spirit of Amarok, hvor du selv kan teste dine Off Road-evner.

Se videoen fra sidste års Spirit of Amarok i Sydafrika.


I 1996 gik det galt igen i Marokko, da den franske lastbilschauffør Laurent Gueguen kørte over en landmine, som eksploderede og dræbte ham på stedet.

I 2008 blev syv mauretanske soldater slået ihjel under forberedelserne til løbet. Det førte til aflysning af hele løbet. På grund af bekymringerne for deltagernes sikkerhed flyttede man året efter løbet til Sydamerika, hvor det stadig afholdes i dag, om end i en forkortet udgave.

2019-udgaven løb af stablen over ti dage i Peru. 

Se highlights fra DAKAR 2019

Baja 1000 – kunstigt gravede dødsfælder
- At køre de første 100 mil af Baja var et slagtehus. Overalt var der biler på hovedet og biler, der sad fast overalt. Selvfølgelig stoppede vi ikke og hjalp dem. Så da vi selv sad fast i et silthul, forventede vi ikke, at nogen ville stoppe og hjælpe os. Det gjorde de heller ikke. Jeg tror, at vi valgte et af de mindst gentleman-agtige løb at starte med. Baja er motorsportens røvhul.

Sådan sagde køreren Michael ’Skiny’ Power til Jalopnik.com efter sit første Baja 1000. Han deltager i løb over hele verden, og skriver om sine oplevelser på sitet ’The Gentleman’s Guide to Racing’.

Baja 1000 foregår i ørkenen på den mexicanske halvø Baja California, og strækker sig fra 650 til over 1000 miles. Der er klasser for både biler, lastbiler, motorcykler, ATV’ere og buggier.


Det er et vildt løb, og det er obligatorisk, at kørerne skriver deres blodtype på siden af hjelmen, og ikke mindst er der en vanvittig tradition for, tilskuerne driller kørerne og saboterer løbet ved at grave dybe mudderhuller og lave fælder, som kørerne falder i og sidder fast i undervejs.

I 2013 døde motorcyklisten Kurt Caselli, da han kørte galt. Efterfølgende gik der rygter om, at hans uheld skyldtes en fælde lavet af tilskuere. Det er også helt acceptabelt, at kørerne skaffer hinanden af vejen ved at møve deres bilerne ind i hinanden.

Løbet er også kendt for sine kendte deltagere, og igennem årene har Hollywood-legender som Steve McQueen, Paul Newman og andre stjerner med fart i blodet kørt løbet, som absolut kræver sin mand.

- Da vi nærmede os de sidste 50 mil af løbet, lukkede vi begge to helt ned. Alt hvad jeg kunne høre fra Alex, hver gang vi ramte et bump, hvilket var omkring fire gange i sekundet, var ‘oof, ugh, oof.' (…) Til sidst sagde han ”vi er nødt til at stoppe, jeg er ved at skide i bukserne. Men vi var jo i gang med et løb, så det kunne vi ikke. Koblingen lavede en underlig lyd, og vi frøs og svedte på samme tid. Jeg kastede op, og slugte mit eget bræk hvert andet minut. Alex var nødt til at skrue ned for sin intercom, fordi mine bræklyde var så høje. Da jeg hoppede ud af bilen, blev jeg filmet, mens jeg kastede op 10 gange. Løbet var hårdere, end hvad jeg troede var muligt, fortalte Michael Skiny Power til Jalopnik.com efter sin debut i Baja 1000.

En de store udfordringer i BAJA 1000 er at undgå de store huller, som tilskuerne graver.

Rainforest Challenge – 12 kilometer på 36 timer
Det er vanvittigt strabadserende at køre offroad midt ude i ørkenen. Men det kan være barnemad i forhold til at køre midt inde i regnskoven. Rainforest Challenge startede i Malaysias regnskov, men har nu bredt sig til flere andre lande, for eksempel Indien, Kina, Australien og Vietnam.

Løbet er af indlysende grunde kun åbent for firehjulstrækkere, for i regnskoven kommer du helt sikkert til at sidde fast. Løbet er sat til at vare 10 dage, men det strækker sig ofte over 12-14 dage, fordi etaperne byder på så mange strabadser i regnskovens mudder.

Deltagerne må selv trække deres biler fri, når de kører fast, og de må selv medbringe alt det, de skal bruge for at overleve i regnskoven i små to uger. Brændstof, telte, vand og mad og alt øvrigt udstyr.

Bilerne skal kunne klare at forcere dybe mudderhuller, floder og stigninger på op til 70 grader. Én af de sværeste etaper kaldes ’The Twilight Zone’ og er kun på 12 kilometer, men alligevel måtte de bedste hold i 2012-udgaven bruge 36 timer på at klare sig igennem etapen. Tre timer per kilometer!

Se her, hvor vilde udfordringer deltagerne møder i Rainforest Challenge.

King of The Hammers – Verdens måske sværeste offroad-race
’The Hammers’ er den samlede betegnelse for en stribe offroad-spor i Johnson Valley i det sydlige Californien. Løbet har eksisteret siden 2007, og blev angiveligt planlagt af de to venner Jeff Knoll og Dave Cole under en fælles druktur.

Jack Hammer, Sledge Hammer og Claw Hammer er blandt navnene på de krævende spor, som stiller store krav til køretøjerne. Over løbets 165 mil byder ’The Hammers’ på strækninger med både åbent ørkenterræn, kuperet klippeterræn og dybt sand.

Du skal derfor bruge en såkaldt ’Ultra 4’-bil, som både kan accelerere på de lange strækninger, men som samtidig har et ophæng, der er kraftigt nok til at kunne forcere meget kuperet klippeterræn. Mange kørere benytter sig derfor af specialbyggede køretøjer til ’King of the Hammers’, som regnes for ét af verdens sværeste offroad-løb.

Se her hvorfor.

Erzberg Rodeo – 30 ud af 1.500 gennemfører
I det såkaldte Erzberg Rodeo handler det ikke om biler, men derimod om motocross-maskiner. Løbet, som arrangeres af Red Bull, regnes for verdens hårdeste endagsløb, og tager sin start i bunden af en gammel jernmine i Steiermark i Østrig.


Over fire dage forsøger 1500 kørere hvert år at kvalificere sig, men kun 500 ender med at stille til start til begivenhedens hovedattraktion på den sidste dag – det såkaldte ’Hare Scramble’, som strækker sig over 35 kilometers stejlt terræn i området omkring minen. Flere steder må kørerne simpelthen opgive at køre, og må i stedet slæbe deres motorcykler op ad de stejle og ofte mudrede skrænter i bjerg og skove.

Antallet af kørere, der fuldfører og når til toppen af Erzberg, er derfor også altid grotesk lavt. Som regel fuldfører under 30 kørere. The Hare Scramble er et sandt inferno af støv, mudder og motorstøj!

Det er et fåtal af kørerne, der gennemfører Erzberg Rodeo.

Artikel er sponseret af VW i forbindelse med Spirit of Amarok, hvor du selv kan deltage i et Off Road Race.

 

Ansøg nu om deltagelse i det internationale Off Road-eventyr

Vis, hvad du kan offroad, og gør dig klar til det store eventyr:

Din holdkammerat og dig kommer til at opleve grænserne for menneske og maskine bag rattet i Amarok. Kæmp jer gennem sand, over sten, gennem mudder og vand.

Hvis I kvalificerer jer ved den danske udgave af Spirit of Amarok 2019, kommer I til at repræsentere Danmark ved den internationale finale i Sydafrika som team, hvor I har en unik mulighed for at bevise jeres kunnen.

Ansøg nu frem til den 08.05.2019 om deltagelse i det enestående offroadeventyr.

 

Skærm

Hent flere
Hent flere