Lillebæltsbroen spærret i 20 uger

Et længe planlagt vejarbejde går snart i gang og lukker for trafikken over den Gamle Lillebæltsbro

Den gamle Lillebæltsbro er en kombineret jernbane- og vejbro og blev den første faste forbindelse mellem Jylland og Fyn. Konstruktionen blev påbegyndt i 1925, og broen blev indviet 14. maj 1935. Foto: Vejdirektoratet
Den gamle Lillebæltsbro er en kombineret jernbane- og vejbro og blev den første faste forbindelse mellem Jylland og Fyn. Konstruktionen blev påbegyndt i 1925, og broen blev indviet 14. maj 1935. Foto: Vejdirektoratet

Det er snart slut med at køre fra Fyn til Jylland og omvendt over den Gamle Lillebæltsbro.

Vejdirektoratet påbegynder den 22. maj det længe planlagte renoveringsprojekt af den gamle bro.

Det er kørebanen på broen fra 1935, der skal renoveres, da kørebanen og fugerne og den underliggende beton er ældede. Dette medfører nedsivning af salte og kloridholdigt vand til konstruktionsbetonen, skriver Vejdirektoratet.

Renoveringsperioden varer hele 20 uger - frem til efterårsferien, og den Gamle Lillebæltsbro vil derfor blive spærret for vejtrafik, og bilister skal i stedet benytte sig af Den Nye Lillebæltsbro.

Togdriften fortsætter uhindret, ligesom gangstien til gående, cyklister og knallert 45 også er åben i langt det meste af perioden. Undtaget er nogle enkelte nætter, hvor arbejdet kræver, at man lukker fællesstien.

- Vi har fundet frem til den periode i 2018, hvor vejrbetingelserne er mest egnet til at renovere Gl. Lillebæltsbroen. Det er en meget omfattende og nødvendig renovering, som vi mest effektivt kan gennemføre, hvis entreprenøren Arkil A/S kan arbejde på broen uhindret af vejtrafikken. Derfor har vi valgt at spærre Gl. Lillebæltsbroen for vejtrafik i hele perioden. Til gengæld bliver den samlede renoveringsperiode så kortere, siger specielkonsulent i Vejdirektoratet, Shahriar Honar på Vejdirektoratet.dk

30 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere