Lotus pumper Evora op

Lotus har det svært, men præsenterer alligevel fabrikkens hurtigste bil nogensinde

Når enden er god.....Den nye Evora 400 er Lotus hurtigste bil nogensinde. (Foto: PR)
Når enden er god.....Den nye Evora 400 er Lotus hurtigste bil nogensinde. (Foto: PR)

Lotus har en særlig plads i de fleste bilentusiasters hjerte, fordi firmaet har produceret nogle spektakulære biler. Det er dog ikke nogen hemmelighed, at fabrikken har det svært. Vi har tidligere skrevet om firmaet, som har måtte afskedige en fjerdedel af sin arbejdsstyrke i 2014. Alligevel er det lykkedes det lille firma at præsentere en opdateret version af deres nyeste bil, Evora, som blev præsenteret i 2009.

(Foto: PR)
(Foto: PR)

Den nye version hedder Evora 400, og ifølge fabrikken er det den hurtigste og kraftigste bil, Lotus nogensinde har produceret. Motoren er stadig en 3,5-liters V6'er lånt fra Toyota, men monteret på tværs bag kabinen og med en kompressor boltet på. Før ydede motoren 350 hk, men nu producerer den 400 hk og 410 Nm.

Se også: Test: Audi's lille pitbull

Det betyder, at Evora 400 klarer 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder, og topfarten er opgivet til 300 km/t. Motoren kan kobles både til en 6-trins manuel eller automatisk gearkasse. Chassiset er i aluminium, men er blevet redesignet, så det vejer 22 kg mindre, så vægten nu er nede 1.361 kg. Det er relativt lavt, men også altid et fokuspunkt for Lotus og grundlæggeren Colin Chapman.

(Foto: PR)
(Foto: PR)

Sammen med chassiset er også undervognen blevet justeret, der er større bremser, og et Limited Slip Differential er standard på udgaver med det manuelle gear, så alle kræfterne bedre kan overføres i sving. Alle disse opgraderinger skulle gøre, at Evora 400 runder Lotus egen testbane ved  Hethel i England, seks sekunder hurtigere end den gamle version af Evora.

Se også: Mystisk militærkøretøj ligner noget fra dårlig sci-fi film

Bedre kvalitet
Et af kritikpunkterne ved Evora har været kvalitetsfornemmelsen i kabinen, men Lotus lover, den nu er bedre med nyt instrumentbord og midterkonsol.

(Foto: PR)
(Foto: PR)

Der er også nye sæder, materialer i bedre kvalitet og et rat i smedet magnesium. Udvendigt kendes den nye model på 19/20 tommer smedede fælge, en front med større luftindtag, en bagende med nye diffusor og en tredelt hækspoiler, der signalerer, at denne Lotus er pumpet op.

0 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Hent flere